• Se krav til aktivitetsmerket Stop poverty. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står beskrevet i hver akivitet.
  • Be speiderne ta med seg hver sin tomflaske, eventuelt annet utstyr som trengs om dere velger en annen aktivitet til aktivitet 5.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Jesus blir salvet i Betania.

AKTIVITET 1 - Utrydde fattigdom

Bli bedre kjent med FNs bærekraftsmål Utrydde fattigdom. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva "Stop poverty" betyr.
  • Finn ut hva FNs bærekraftmål Utrydde fattigdom innebærer og hvordan vi kan hjelpe til.

Mer om FNs bærekraftmål Utrydde fattigdom

AKTIVITET 2 - Urettferdig fest

Få en bedre forståelse av de store forskjellene i verden med en urettferdig fest. Dere kan også velge å gjøre andre aktiviteter som illustrerer forskjellene mellom fattige og rike i verden. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gjennomfør en lek eller aktivitet som demonstrerer forskjellene mellom fattige og rike i verden.

Urettferdig fest

AKTIVITET 3 - KFUK-KFUM Global

KFUK-KFUM Global jobber for å redusere fattigdom. Speidere kan hjelpe til gjennom for eksempel Globalaksjonen. Kanskje vil dere planlegge deres egen Globalaksjon? I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvordan dere kan bidra til KFUK-KFUM Global sitt arbeid.

Hva er Globalaksjonen?

AKTIVITET 4 - En verden uten fattigdom

Se for dere et verden uten fattigdom og hent inspirasjon til kreative fremstillinger i aktiviteten Presenter en bibelhistorie. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en film, veggplakat eller en annen kreativ fremstilling av verden uten fattigdom.

Presenter en bibelhistorie, forslag til kreative fremstillinger

AKTIVITET 5 - Kompostflaske

En måte å ta bedre vare på jorda vår er å ikke kjøpe så mye nytt. Se hvordan natur- og matavfall kan bli ny jord. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag noe nytt av noe gammelt.

Kompostflaske

TIPS: Dere kan også velge å gjennomføre andre gjenbruksaktiviteter, for eksempel å oppsirkulere gamle t-skjorter. Da krever en del tid, og dere bør derfor sette av et ekstra møte sånn at dere får tid til alt.

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt