BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte. I tillegg til dette møteforslaget, bør speiderne være med på og ha en oppgave på Scouts Own, og være med på en overnattingstur med temaet Himmel for å gjennomføre hele merket.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Undring. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Den første regnbuen.

AKTIVITET 1 - Vindmølle

Lag en vindmølle og utforsk hvordan vinden får den til å snurre rundt. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en vindmølle og lær om de ulike vindstyrkene og vindretningene.

Lag vindmølle Hvordan blir det vind?

AKTIVITET 2 - St. Sunniva

Hør legenden om St. Sunniva. Snakk gjerne sammen om hvilken rolle helgener og forbilder kan ha for oss. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Hør historien om en helgen, for eksempel St. Sunniva.

Legenden om St. Sunniva

AKTIVITET 3 - Varmluftsballong

Lag en varmluftsballong og se hvordan varm luft løfter den opp i været. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en varmluftsballong.

Lag varmluftsballong

AKTIVITET 4 - Doktorsisten

I denne aktiviteten får dere brukt litt energi. Det er fint om dere dere avslutter leken med å snakke om og undre dere over hvordan kroppen fungerer. Er det andre ting dere undrer dere over? I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Snakk sammen om noe dere undrer dere over.

Doktorsisten

AVSLUTNING