BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres oppdagere for at det skal bli så spennende og morsomt som mulig.

DETTE BØR DERE GJØRE

Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.

1. Gå en tur i nærmiljøet og finn dyr som lever i vann.
  2. Lag en vannkikkert og bruk den når dere ser etter dyr i vannet.
  3. Finn ut hva slags dyr dere har funnet og hvorfor de lever i vann. Hva skjer med dyrene hvis de ikke er i vann en stund?

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan speiderne gjøre minst to av kravene under.

• Finn ut hvordan rumpetrollene utvikler seg til frosker.
  • Lag en rett av noe som lever i vann, for eksempel fisk, blåskjell eller krabbe.
  • Lag en plakat med tegninger eller bilder av dyrene dere fant i vannet. Skriv navn på hvert av dyrene.
  • Finn ut hvordan en manet utvikler seg og hvordan de kan passe på småfisk.
  • Sett ut og ta opp garn. Sløy fisken dere får og lag middag av den.
  • Lag utstyr til å fange dyr i vannet og bruk det til å fange dyr. Husk å oppbevare de fangede dyree i vann og slipp dem ut etterpå.

Hvis dere vil ha hjelp til å gjennomføre merket, kan dere bruke møteforslaget for Dyr i vann.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken