I speideren lærer vi å være selvstendige, ta ansvar og samarbeide.  
Vi utvikler holdningene våre, kunnskapen vår og ferdighetene våre. 

Ledertreningen skal gjøre lederne våre 

  • trygge på speidermetoden

  • bevisste sin rolle som veileder og forbilde

  • gode på samarbeid og inkludering
     

Speidermetoden

 

Vi bruker naturen som læringsarena

Naturen gir oss uendelige muligheter og utfordringer. Kursene ser ofte ut som en samling rundt et bål, en tur eller en leir. Vi sover gjerne ute, lager mat på bål og øver på friluftsferdigheter. Vi benytter oss av naturens ressurser, som kvister, stein, blomster og blad, for å illustrere og modellere.

Vi lærer ved å gjøre

Kursene er praktisk og aktivt lagt opp. Deltakerne er med for å lære, og oppfordres til å prøve seg på ting de ikke kan fra før. Staben er veiledere for deltakerne. De passer på at aktivitetene foregår trygt og sikkert, men gir ellers rom for mye prøving og feiling, frustrasjon og refleksjon. Vi trener på å se sammenhengen mellom hva vi gjør og hvorfor vi gjør det. Det skal være gøy å delta på kurs, og vi blir aldri for gamle til å leke oss til kompetanse. Alle kurs har økter som i innhold og form kan kopieres i speidergruppa hjemme. 

Vi løser oppgaver sammen

Kursdeltakerne blir ofte delt inn i patruljer som sammen skal løse ulike oppgaver. Alle får prøve seg på å være leder av patruljen. Ingen må kunne alt, alle bidrar med sitt og vi lærer av hverandre. 

Alderstilpasset ledertrening

I KFUK-KFUM-speiderne har hver aldersgruppe egne lederoppgaver, med tilhørende ledertrening tilpasset aldersnivå.

Vandrere 13–15 år

Fra ungdomsskolealder kan speidere prøve seg som patruljeførere og -assistenter med veiledning fra eldre speidere og ledere. De kan også delta på lokale og nasjonale patruljeførerkurs.

Rovere 16–25 år

Fra videregående skolealder kan speiderne prøve seg som ledere for yngre speidere og være stab på kurs med veiledning fra mer erfarne ledere. De kan også delta på rover- og lederkurs. 

Ledere 17 år–

Ledere utvikler seg gjennom å lede og veilede yngre speidere, og ved å rådføre seg med andre ledere. Ledere kan også delta på lokale, nasjonale og internasjonale lederkurs.