Vis speiderne ulikt søppel med forskjellig nedbrytningstid. Speiderne skal nå rangere alt søppelet etter hvor lang tid de tror det tar før de er brutt ned i naturen. Følg gjerne opp med å lage en avfallslinje.

Fyll deretter en bøtte med jord, og grav alle tingene ned i bøtten. Grav deretter bøtten ned i bakken, den trenger ikke graves dypt, la gjerne kanten stikke akkurat opp, da er det lettere å finne den igjen. 

Et halvt år senere graver dere bøtten opp igjen og ser om dere kan finne igjen søppelet. Finner dere alle tingene, eller er noe blitt brutt helt ned? Er det noe ting der dere ikke kan se at nedbrytningen har startet i det hele tatt? Var det noen som hadde tippet riktig på noe? Var det noe som overrasket dere?

Snakk også gjerne om hvorfor det er dumt at det ligger søppel i naturen. I tillegg til at det ser stygt ut er det skadelig for dyr som forveksler søppelet med mat og ender opp med magen full av ting de ikke klarer å bryte ned. Vis gjerne frem "plasthvalen", og om speiderne kan tenke seg til hvorfor slike hendelser må til for å vekke engasjement. (Øker spesifisiteten i det litt "svevende" miljøtemaet, tydelige og "enkle" konsevenser av menneskelig forbruk - lett å se sammenhengen - umulig å forklare på annet vis, vekker empati,...)

UTSTYR

  • Ulikt søppel med forskjellig nedbrytningstid, for eksempel:
    • Epleskrott
    • Silkepapir
    • Skrivepapir
    • Tyggegummi
    • Bananskall
    • Sølvpapir
    • Ledning
    • Plastbit
    • Sisal
    • Glasskår
    • Flaskekork
    • OBS: ikke bruk søppel som kan slippe fra seg miljøgifter
  • Bøtte, gjerne en gammel du kan lage hull i bunnen av
  • Spade
  • Jord
  • Papir og blyant