Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

• Har en vandrer erfart å delta i demokratiske avgjørelser i patruljen og troppen.
  • Har en vandrer erfaring med ulike nevenyttighetsteknikker til å lage nyttegjenstander til bruk på tur eller leir.
  • Har en vandrer erfaring med å sette seg mål sammen med patruljen, være med på å planlegge hvordan patruljen skal nå det, og gjennomføre planen sammen med patruljen.
  • Kan en vandrer vinkelsurring, kryssurring og åttetallssurring.
  • Har en vandrer erfart, sammen med sin patrulje, å bygge et pioneringsprosjekt som for eksempel et bord, en portal eller lignende.
  • kjenner en vandrer følgende bibelhistorie: Guds rike og sennepsfrøet

Merkekrav som tas på dette møtet:

Obligatorisk krav:

1. Kunne Kryss-, Vinkel-, Rund- og Åttetalssurring og vite når de brukes.
  2. Kjenne trekantprinsippet og forklare hvorfor man bruker dette når man pionerer..

Valgfrie krav:

I tillegg må man velge to av disse kravene:​

• Bygge en katapult.

Åpning
Speiderne stiller i hestesko, synger Fold deg ut. En speider ruller ut flagget.
Ledere og speidere hilser flagget. En speider leser speiderloven.
Navneopprop og tema for dagen. Bålregler og båltenning.

Utstyr: Flagg, speiderloven

Aktivtet 1
Ta frem arket med forhåndsoppgaver til Futura og les igjennom det som står skrevet om humørspreder på midtsiden.
Snakk med speiderne om de har noen gode ideer. Gå eventuelt sammen i mindre grupper. Hvis det kommer opp flere gode ideer må dere på demokratisk vis velge en av disse. Deretter må dere, kanskje nok en gang i små grupper, finne ut hvordan ideen skal utformes.
Resten må dere kanskje gjøre på leiren, eller dere må få tak i noe utstyr som gjør at dere må ta dette opp igjen på et senere møte nærmere leirtiden.

Hvis ingen kommer opp med noen gode ideer har vi laget noen forslag til dere. Da blir oppgaven for speiderne  å finne ut hvordan dette skal gjøre og komme med forslag til hvordan dette skal løses rent praktisk.

• Vitseboks: Lag en boks, skriv vitser på lapper og putt dem i boksen. Noen kan lage boksen og alle kan skrive vitser.
    Utstyr: Skoeske el.l. Fargestifter eller tusj. Stoff. papir, lim eller annet til å pryde boksen med. Papir og blyant til alle speiderne.
  • "Alarmsystem": Mange har erfaring med at maten blir servert for sent og da blir det ikke god stemning. Hvis maten skal serveres i tide er det viktig at de som skal hente maten gjør dette når de skal. Likeledes må det være ved og vann tilgjengelig for de som skal lage mat. Et alarmsystem som gjør at alle er tilstede og gjør oppgaven sin til rett tid vil gi godt humør. Kanskje dere kan lage en type armbånd eller halsbånd som dere kan gi speiderne ved oppstillingen på morgenen. Her kan det stå hvilken oppgave de har den dagen og når den skal utføres.Om kvelden samles dette inn og brukes omigjen neste dag. En klokke eller bjelle på området kan brukes for å samle de som er på leirområdet og gi beskjed om at de må sette i gang. Mer fremtidsrettet er det kanskje å lage en mobiltelefonsystem som gjør at det "piper" hos speiderne som har en oppgave. Slipp fantasien løs.
    Her blir det vel kun å bestemme seg for hva man skal lage og lage en tegning av det dere kommer frem til.
  • Godterikatapult: For å få fart i ryddingen - noe som definitivt gjør ledernee glade - kan alle som er ferdige med å rydde få skyte med katapulten og få et godteri. Gå sammen i grupper og tegn hvordan dere vil lage katapulten. Denne må lages på et senere møte eller rett og slett på leiren. Bilder av foskjellige katapulter kan der blandt annet finne her.
    Her finner dere en liten enkel sak laget av ispinner.
  • "Kongesete". Finn ut hvordan dere kan lage en fantasik god sitteplass ved leirbålet ve hjelp av pionering, liggeunderlag osv. Hvem tegner det beste forslaget. Plass til kaffekopp? Fotskammel? Hodestøtte? Varmepledd?
  • For de mere tekniske: Lei av å bale med presseningtaket over bordet som skal av og på avhengig av været. Lag et taljesystem slik at det bare er å trekke det frem og tilbake. Her må det tegnes og funderes. Etterpå må noen få i oppgave å handle inn slik at det kan settes ut i ivet på leiren.

Utstyr: Hvis dere vil lage minipionering kan dere ha strikk og små pinner (ispinner, grillspiddpinner).
            Tegne og skrivesaker.

Aktivitet 2

Veldig mange av forslagene over vil ende opp med et byggverk hvor pionering er en viktig del. Det er derfor naturlig at dere bruker resten av møtet til å pionere. Pioner gjerne en A-bukk. Altså et byggverk som ser ut som en stor A.

Utsyr: Raier, sisal. Eventuelt bilder av de forskjellige surringene.

Andakt

Alle har opplevd at ved  "å så" glede så sprer den seg. Hvis noen sier noe hyggelig, morsomt eller gjør noe gøy (ikke fjollete) så smitter det over på andre slik at de også blir i godt humør. Gleden vokser.

På samme måte med sennepsfrøet som Jesus snakker om.

Les andakten om sennepsfrøet på side 83 i Andaktsboka for vandrere

Avslutning

Speiderne synger, Fold deg sammen. En speider ruller sammen flagget.

Speiderbønnen