BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre disse på et møte.

ÅPNING

Steinar Sagen utfordrer en rekke kjendiser til å gjøre speideraktiviteter som du kanskje kjenner. La dere inspirere av den syvende episoden nedenfor.

AKTIVITET 1 - Natur- og miljøvern

• Tau
  • Gaffatape
  • Forskjellig utstyr som dere finner i omgivelsene

Den første aktiviteten handler om natur og miljøvern. Sagen og speiderne finner mye avfall i skogen og Sagen setter deltakerne til å rydde opp. Han ber de deretter lage en redningsvest av avfallet de har funnet.

Denne aktiviteten er inspirert av vårt "søppelmerke" for stifinnere. For å få dette merket må du samle søppel og lage et kunstverk av det du finner. Prøv også aktiviteten, søppelsafari for de minste her.

AKTIVITET 2 - Fiskekunnskap

Utstyr:

• 1 fisk (eventuelt en havabbor)
  • 1 kniv
  • 1 skjærebrett

I den andre aktiviteten vil Sagen utfordre patruljene i deres fiskekunnskap. Alle patruljer får utdelt en fisk, en kniv og et skjærebrett. De har opptil 20 minutter til å sløye fisken, plukke ut innvollene og navngi dem.
Sagen forventer at de skal se etter nyrer,blindsekker, milt, hjerne, gattåpning, tarm, magesekk, lever, hjerte og gjeller.

Dette merket har mange av de samme merkevarekravene som vårt fiskemerke for rovere. Se også denne aktiviteten som forklarer trinn for trinn hvordan du sløyer en fisk.

AKTIVITET 3 - "Hangscout" med livline

Utstyr:

Denne aktiviteten er en speiderversjon av den klassiske "Hangman". Patruljene må kaste livliner i bøtter med forskjellige bokstaver og dermed gjette løsningsbokstaven, akkurat som i leken Hangman.

Sagen har i denne anledningen valgt å kalle leken «Hangscout». Etter denne aktiviteten kan deltakerne vinne "livline"-merket. I KM-speiderne har vi ikke et livlinemerke. Livlineferdigheten er i stedet en del av vårt livredningsmerke for vandrere.

Sjekk også ut våre andre livlineleker her og her.

AVSLUTNING

Speiderbønnen
Vær beredt - Alltid beredt

INFORMASJON OM PROGRAMMET

Se første episode av Alltid beredt på discovery+ fra søndag 25. september 2022, eller på TVNorge samme dag kl. 21.30! Les mer om serien Alltid beredt her

Neste episode kommer 13. november 2022 på TVNorge kl. 21.30.

Foto: Warner Bros, Discovery og Monster Entertainment