Krav til aktivitetsmerket Blomster finner du her.

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjeennomføre disse på et møte.

ÅPNING

Navneopprop, åpningsseremoni.

ANDAKT

Utstyr: Bibelteksten

Lese  Matt.6,28-29+33.
Gud gir blomstene alt de trenger for å vokse. Han gir også oss alt vi trenger!

AKTIVITET 1 - PLUKKE BLOMSTER

Utstyr: Flora og/eller ark med blomsterbilder, ark med bidet av blomstenes deler

Gå på tur og plukker forskjellige blomster og spiselige planter.
Lær hva plantene/ blomstene heter og forklar om blomstenes deler.

AKTIVITET 2 - LAG MAT ELLER DRIKKE AV DET DERE HAR PLUKKET

Utstyr: Stormkjøkken med gass eller rødsprit, fyrstikker, øse eller sleiv. Vann, buljong. Kopp og skje.

Spiselige planter på våren man kan lage mat av:

• Brennesle:
    Lage neslesuppe. Samle inn unge nesleblader. Disse kokes raskt opp, vannet helles av, bladene hakkes opp i mindre biter, kokes opp på nytt i vann, ha i buljongterning og evt en jevning for å få tykkere suppe. Smakes eventuelt til med salt.
  • Geitrams-skudd:
    Skuddene bør ikke være mer enn 15-20 cm høye. Kokes i vann, ha på litt smør og spis.
  • Grantreskudd:
    Trekkes i kokende vann og drikkes som te.
  • Gaukesyre og engsyre:
    Spises som de er, syrlig smak.

AKTIVITET 3 - LEK

Utstyr: 2 sett med blomsterkort

Blomsterstafett.
Legg ut to sett med kort med bildt opp et stykke foran lagene.
Speiderne deles i 2 lag, lederen står ved kortene og roper opp navnet på en blomst. En fra laget løper frem og skal snu kortet med den blomsten som ropes opp. Hvis man prøver å snu feil kort, må man løpe tilbake, uten at noe kort blir snudd. Laget som har fått snudd alle kortene først, har vunnet.

AVSLUTNING

Speiderbønnen

Vær beredt - alltid beredt

UTSTYR

• Flora
  • Ark med blomsterbilder.
  • Ark om blomstenes deler.
  • Stormkjøkken med gass eller rødsprit
  • Fyrstikker
  • Øse eller sleiv.
  • Vann
  • Buljong
  • Kopp
  • Skje.
  • Blomsterkort, minst 2 sett

PUNKTER FRA SPEIDERSTIGENE SOM DERE JOBBER MED PÅ DETTE MØTET

• Kjenner en oppdager til navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyr, treslagene og blomstene i sitt nærområde. Tilsammen minst 12 ulike arter.
  • Har en oppdager erfart å være med å sanke spiselige vekster i sitt lokalmiljø og tilberede et måltid av disse.