Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  • Kjenner en oppdager til navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyr, treslagene og blomstene i sitt nærområde. Tilsammen minst 12 ulike arter.
  • Har en oppdager erfart å være med å sanke spiselige vekster i sitt lokalmiljø og tilberede et måltid av disse.

 


 

Åpning
Navneopprop, åpningsseremoni.
Tema for møtet; lære å kjenne noen blomster og sanke noen planter vi kan spise. Vise bilder av de blomstene/ plantene vi skal se etter og lære.
Lese  Matt.6,28-29+33.
Aktive barn- levende forkynnelse s 88,2.
Næringssubstrat for blomstene.

Utstyr: Kort med bilder av blomstene, NT/Bibel, Aktive barn - levende forkynnelse.

 


 

Aktivitet 1
Gå på tur og plukker forskjellige blomster og spiselige planter.
Lær hva plantene/ blomstene heter.

Utstyr: Flora, Dagsturen

 


 

Aktivitet 2
Spiselige planter på våren man kan lage mat av:
Brennesle: Lage neslesuppe. Samle inn unge nesleblader. Disse kokes raskt opp, vannet helles av, bladene hakkes opp i mindre biter, kokes opp på nytt i vann, ha i buljongterning og evt en jevning for å få tykkere suppe. Smakes eventuelt til med salt.
Geitrams-skudd: Skuddene bør ikke være mer enn 15-20 cm høye. Kokes i vann, ha på litt smør og spis.
Gaukesyre, engsyre kan spises som de er, syrlig smak.

Utstyr: Nesleblader, kjeler, vann, buljong og stormkjøkken eller primus.

 


 

Aktivitet 3
Neslesuppen spises.

Utstyr: Kopp og skje.

 


 

Lek
Blomsterstafett.
Flokken deles i lag, en fra laget løper frem og skal snukortet med den blomsten som ropes opp. Hvis man snur feil kort, må man løpe tilbake, uten å snu kortet. Laget som har fått snudd alle kortene først, har vunnet.

Utstyr: Kort med blomstene på som oppdagerne har lært, et sett til hvert lag.

 


 

Avslutning:
Oppsummering
Speiderbønnen