Mengde

En gjennomsnittlig voksen forbrenner ca 4-5000 kCal i løpet av et døgn på tur. Det er derfor viktig å få i seg nok og næringsrik mat. Pass på å ha med proteinrike matkilder, som kjøtt, egg og bønner. Brokkoli, gulrøtter, blomkål og kålrot er næringsrike grønnsaker, og i kombinasjon med løk og mais får man et smaksrikt måltid. Tørket frukt egner seg veldig godt som dessert og snacks, og er også veldig godt i frokostgrøt.

Vekt

Når man skal bære sekken og pakke mat for flere dager blir man nødt til å være selektiv med hva man velger. Fersk mat inneholder mye vann og blir fort tungt.

Her er mat som er fint å ha med på tur, og som veier lite:

  • Suppe- og gryterettposer
  • Tørket kjøtt/fisk som energirik snacks
  • Pulverdrikke (brustabletter, kaffe, toddy, kakao, te - suketter veier også mindre enn sukker)
  • Havregryn m/ melkepulver og tilbehør (rosiner, sukker og kanel gjør stor forskjell på en ellers ganske kjedelig grøt)
  • Risengrynsgrøt m/ melkepulver og sukker/kanel-blanding
  • Tørket frukt
  • Knekkebrød med lett pålegg (hvis du ikke orker havregryn hver dag)
  • Melmix til f.eks. pannekaker, pinnebrød, sveler og vafler (tilsetter kun vann/smør)
  • Frysetørket og ferdige turposer (f.eks. Real Turmat - pass på, dette er dyrt!)

Tilbredning

Titalls kjeler og matredskaper veier også mye. I tillegg tar det lang tid å lage mat helt fra bunnen av over bål eller stormkjøkken. Stek det du kan hjemme, og bland det sammen slik at det kun trenger en liten oppvarming over bålet. På denne måten kan du spare en del kroner på å ikke kjøpe ferdige turposer, men likevel få en god middag. Ved å steke for eksempel kjøttdeig på forhånd, blir du kvitt en del væske fra kjøttet, og dermed blir det også lettere å bære.

På vintertur

På vinteren blir det kaldt. Tar du da med deg mat som fryser lett, blir det nærmest umulig å spise. Velg mat med lite væske (væske fryser).

  • Smør fremfor olje
  • Ren sjokolade fremfor blandingssjokolade
  • Brunost fremfor annet pålegg
  • Knekkebrød fremfor brød
  • Nøtter fremfor energi-/proteinbarer
  • Røkt kjøttpølse fremfor kjøttpålegg som skinke o.l. som blir gjennomfryst

På sommertur

På sommeren har man åpenbart motsatt problem enn på vinteren. I tillegg må man tenke på holdbarheten på matvarene, som fort begrenser blant annet påleggstilgangen.

  • Polarbrød fremfor brød (holdes lenger ferskt, men knekkebrød er fortsatt lettere i vekt)
  • Røkt kjøttpølse fremfor kjøttpålegg som skinke o.l. som fort blir surt
  • Velg pålegg fra romtemperatur i butikken (nugatti, leverpostei, syltetøy)
  • Styr unna ferskvarepålegg (ost, skinke)

Tørke mat selv

Hvis du skal på tur til områder der du har tilgang på vann, kan tørking av maten være en veldig god måte å redusere vekta betraktelig fra råvarene. Man kan tørke det meste av frukt, grønnsaker og kjøtt. Det blir best om man kutter maten i små biter uten noe særlig fett. Er du heldig og har tilgang på en tørkemaskin gir dette selvsagt best resultat. Her kan du stille inn på nøyaktige temperaturer for å bevare mest mulig næring og smak i maten, og tørke maten på kun noen timer. Men det går også an å tørke mat i vanlig stekeovn på 100 oC med døren åpen.

Det meste av mat må behandles før det tørkes. Stek kjøtt som vanlig, og kok grønnsaker i et par minutter før du deler alt opp i små biter eller terninger. Løk, paprika, sopp og tomat kan tørkes rå. Fordel bitene godt utover brettene i maskinen eller stekebrettet. I tørkemaskin bør kjøtt stå på rundt 70 oC og grønnsaker på rundt 40 oC.

Legg den tørkede maten i vann noen timer før du koker den. Da sveller den opp til vanlig størrelse og smaker ganske likt som den vil gjøre hjemme. Hvis du kombinerer den med suppe- eller gryterettposer kan du nesten lage din helt egne Real Turmat!