Gjør deg klar til å ro

Når dere skal ro i en robåt, skal den som ror sitte midt i båten, midt på toften, ikke for langt inn, med ryggen mot baugen. Føttene skal plasseres i bunnen av båten, aller helst med en vinkel på over 90 grader i knærne. Det er viktig med godt fotfeste fordi mye av kraften i rotakene kommer fra beina. 

Plasser årene i åregaflene og hold i årehåndtakene sånn at tomlene peker innover mot hverandre. Hendene bør være plassert ganske nært hverandre, omtrent rett over knærne. For å plassere årene riktig, uten å miste de i vannet, kan det være lurt å plassere den ene åra i åregaffelen og holde den fast ved å legge motsatt ben over håndtaket mens dere plasserer den andre åra. 

Ro fremover

For å komme fremover må dere starte med årene rett over knærne, årebladene pekende loddrett ned mot vannet. Løft hendene opp sånn at årene stikkes ned i vannet og trekk de helt inn mot magen. Trykk hendene ned i fanget slik at årebladene kommer opp av vannet igjen og skyv nedover langs lårene. 

Kraften skal legges i starten av taket. Jo likere dere klarer å bevege armene, jo rettere går båten fremover. Spenn fra med bena i bunn av båten, og len ryggen bakover for hvert tak, for å få mer kraft. Årene skal ikke stikkes dypt ned i vannet eller løftes høyt over vannet. 

Etter hvert som dere får teken på dette, kan dere gjøre det mer avansert ved å vri håndleddene bakover når årene er over vannet for å gjøre årebladene vannrette og minske luftmotstanden. Vri håndleddene fremover igjen dere stikker årene i vannet igjen. 

For å holde stø kurs er det lurt å bruke et punkt på land i den retningen den som ror ser ser, til å navigere etter, men det krever en del trening. 

Skåte, svinge og snu

Å skåte er å ro bakover, altså den retningen den som ror ser. For å ro bakover må dere gjøre fremdriftstaket motsatt vei, altså løfte armene når de er inntil magen, senke årene ned i vannet, skyve armene fremover og trekke dem ned mot kneet for å løfte dem opp av vannet igjen. La armene skli langs låret og inn mot magen. 

Denne måten å ro på er ikke like effektiv som fremdriftsmåten i robåt, men det kan være fint å bruke når dere for eksempel skal inn mot land. 

Hvis dere skal endre kurs, kan dere gjøre et fremdriftstak med bare en arm, mens dere holder den andre åren i vannet. Båten vil gå til motsatt side av den dere ror med. Hvis dere skal endre kurs mye, eller snu helt rundt, kan dere ta fremdriftstak med den ene armen og skåtetak med den andre. Båten vil da snu rundt uten fremdrift. 

Hvis det er mye vind eller driv i vannet, må dere svinge eller snu ofte for å holde rett kurs. 

Legge til

Når dere skal legge til, er det viktig å ikke dunke båten hardt i brygga. Harde dunk kan føre til skader på båten. Legg i stedet til med baugen eller siden av båten til brygga. Hold lav fart, og husk at båten vil fortsette å bevege seg selv etter at dere har sluttet å ro. 

Hvis dere er to i båten, kan den som ikke ror, ta imot brygga og gå i land med trossa. Hvis du er alene, må du ha nok fremdrift til at du selv kan legge fra deg årene og ta imot før båten treffer brygga. 

Fortøye båten

Vi fortøyer båtene for at de skal ligge trygt og ikke slå mot brygge, steiner i bunnen eller andre ting, uansett hvordan vinden dreier mens båten ligger fortøyd. 

Dersom dere er på sjøen, må dere ta hensyn til tidevannets påvirkning på fortøyningen. Hvis vannet blir lavere, vil fortøyingen stramme sg, hvis vannet blir høyere, vil fortøyingen bli slakkere. 

Skikkelig fortøying er når båten er bundet bde i baugen og akterenden. Det er vanligst å fortøye baugen i land med trossa og akterenden enten i en bøye, et punkt på land eller en svang, Trossen kan knyttes fast med dobbelt halvstikk, tauet i akterenden kan knytes fast med pålestikk. 

Hvis noen faller ut av båten

Hvis dere skulle falle ut av båten, bør dere prøve å legge årene oppi båten sånn at de ikke faller ut av båten eller flyter vekk. 

Svøm til akterenden av båten og plasser hendene på ripa. La dere synke litt ned i vannet før dere sparker kraftig fra med beina, samtidig som dere trekker dere rett opp med armene. Len dere frem over ripa når du har kommet opp. Hvis det er noen andre i båten, kan de ta tak i flytevesten din og hjelpe til med å trekke dere opp i båten. 

Hvis dere prøver å komme dere opp i båten fra siden, er det stor sjanse for at båten kantrer. 

Hvis de som er i båten er sterke nok, kan de løfte personen i vannet opp i båten ved at personen svømmer inntil akterenden av båten med ryggen til. Personene i båten tar tak under armene og løfte rett opp. Når personen er langt nok over vannet kan dere sette rumpa på ripa. 

Det er tungt å komme opp en båt fra vannet. Dersom dere ikke klarer  komme opp i båten, kan den som er i båten kaste ut et tau til den som er i vannet og taue hen inn til land. 

Ting å passe på

I en liten robåt er det flere ting som kan påvirke sikkerheten, og det er lurt å ha tenkt gjennom og vite hva dere skal gjøre hvis dere kommer ut for noe av det mens dere er ute og ror. 

En robåt kan lett bli påvirket av vind og strøm. Motvind kan gjøre det tungt å ro i den retningen dere vil. Sidevind kan gjøre at dere driver ut av kurs, og medvind kan gjøre at det er lett å ro ut, men tungt og langt å ro hjem igjen, når det blir motvind. 

Andre båter har i utgangspunktet vikeplikt for robåter, men små båter kan være vanskelig å få øye på. Derfor er det lurt og viktig å se seg godt for, og prøve å unngå å komme for tett innpå andre, større båter. 

Regnvær og tåke kan gjøre det vanskelig å se andre båter. Derfor er det ekstra viktig å følge med når sikten er dårlig.