Klimaavtrykk
Både mennesker og dyr lager spor og avtrykk. I denne aktiviteten skal dere reflektere over hvilke avtrykk eller spor vi mennesker etterlater oss i naturen og hvordan vi påvirker klimaet.
- Oppdagere (6-7 år),
- Stifinnere (8-9 år)
- Mellom (30-90 min)
- Miljø,
- Naturkjennskap,
- Samfunn
BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN
På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.
SLIK GJØR DU
- Del ut to atk og noe å skrive med til hver deltaker.
- Alle skal tegne omrisset av foten sin på det ene arket og omrisset av hånda på det andre arket. Etterpå skal dere tegn eller skrive inne i "avtrykkene".
- Foten representerer klimaavtrykket deres. I avtrykket skal dere skrive eller tegne de tingene dere gjør som setter spor i naturen og på klimaet. Eksempler kan være forbruk, transport, mat, energi og avfall.
- Hånda representerer hva dere gjør eller kan gjøre for naturen. Skriv eller tegn de tingene man ønsker å gjøre, eller allerede gjør, for å ta vare på naturen og klimaet. Eksempler kan vøre kildesortering, å sykle fremfor å kjøre, gjenbruk og sparing av energi.
- Når tegningene er ferdige visere dere de frem til hverandre. Hvilke avtrykk har dere? Hvilke tiltak ønsker dere å gjøre for å ta vare på naturen og klimaet? Til slutt setter alle ring rundt minst ett tiltak de ønsker å ha ekstra fokus på.
- På neste møte kan dere ta en runde og høre hvordan det har gått med klima/miljøtiltaket som deltakerne bestemte seg for å ha ekstra fokus på.
NB: Etter at dere har gjennomført aktiviteten kan det være fint å ta en tur ut og se etter spor fra mennesker og dyr. Hvilke spor finner dere etter dyr? Eksempler kan være: avføring, fotspor, fjær, gul snø, spiste kongler. Hvilke spor finner dere etter mennesker? Eksempler kan være: søppel, fotspor, bålplasser, hogde trær, skitten snø.
Foto: Lars Røraas
UTSTYR
- Ark
- Skrive- eller tegnesaker