Aktivitetsmerke: Digital speiding Ekspert
Internett er en stor del av hverdagen. Snakk om nettmobbing, logg hvor mye tid du bruker online og lag et budsjett for turustyr du finner i nettbutikker.
- Vandrere (10-15 år)
- Lang (90-180 min)
- Samfunn
BESKRIVELSE AV MERKET
Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.
DETTE BØR DERE GJØRE
- Tenk gjennom og diskuter med andre speidere og voksne hva dere vil gjøre om dere selv eller noen dere kjenner blir utsatt for digital mobbing.
- Finn ut hva forskjellen på http og https er, og hva som skiller en ekte nettside fra et svindelforsøk.
- Finn ut hva HOAX er, og minst ett eksempel på en vandrehistorie fra internett som ikke er sann.
- Lag en liste med hovedaktivitetene du holder på med online, både på mobil, nettbrett og PC hver for dere. Gjett hvor mye tid du bruker på hver aktivitet i løpet av en uke. Bruk den neste uka til å notere all tiden dere bruker på de ulike aktivitetene. Klarte dere å gjette riktig? Sammenlign resultatet med hverandre.
- Finn enkelt turutstyr en speider må ha for å overnatte ute i skogen. Bruk en prissammenligner, for eksempel denne, til å sette opp et budsjett for hva turutstyret vil koste i et regneark.
DETTE KAN DERE GJØRE
I tillegg kan dere gjøre minst ett av kravene under.
- Bruk en digital programvare til å lage en illustrasjon til en av paragrafene i speiderloven.
- Gjennomfør en speideraktivitet, for eksempel en hinderløype, klatring, orientering, skikjøring, padling eller lignende, med et actionkamera festet til kroppen.
- Design en gjenstand du kan bruke på speidertur, og skriv den ut med en 3D-printer.
- Bruk en aktivitetsmåler eller en skritteller koblet til en app i en uke eller på en tur. Hvor mye beveger du deg, hvilken data samles inn? Hva kan dette brukes til?
- Lær deg å programmere en «Hello World» applikasjon i et språk som Scratch, Python eller lignende.
- Lag en anti-nettmobbing-kampanje og del den på sosiale medier.