BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte. Dette møtet passer fint å gjøre på tur i nærområdet.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Blomst. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står beskrevet i hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Vokse som mennesker.

AKTIVITET 1 - Lær om blomster

Gå en runde eller tur og finn forskjellige blomster. Mens dere er ute, kan dere gjerne også plukke en blomsterbukett som dere kan gi til noen dere er glade i. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Plukk minimum fem ulike blomster og lær navnene på dem.
  • Finn ut hva som er blomst, kronblad, stilk, blad og rot på en blomst.
  • Finn minimum en giftig blomst og en spiselig blomst.
  • Plukk en blomsterbukett og gi den bort til en dere vil glede.

Lær blomstenes deler

AKTIVITET 2 - Blomsterrebus

Lær navnet på ulike blomster med blomsterrebusen. Plukket dere noen av blomstene i rebusen i aktivitet 1? I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Plukk minimum fem ulike blomster og lær navnene på dem.

Blomsterrebuser

AKTIVITET 3 - Liten undulat

Ta en pause fra blomstene og beveg kroppene deres. Hvor raskt klarer dere å synge Liden undulat? Dere kan fritt velge en annen bevegelsessang eller lek, om dere heller vil det.

Liten undulat Leker i aktivitetsbanken

AKTIVITET 4 - Så blomsterfrø

Hvis speiderlokalet har en hage eller uteområde, kan dere så blomster der og følge med hva som skjer fra speidermøte til speidermøte. Dere kan også så blomster i potter eller melkekartonger som speiderne kan ta med seg hjem og følge med på. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Så blomsterfrø og se hva som skjer.

Speiderhage

AVSLUTNING