Møteforslag: Funkis
- Stifinnere (8-9 år)
- Mellom (30-90 min)
- Lek,
- Samfunn
BESKRIVELSE AV MØTET
På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.
FORBEREDELSER FØR MØTET
- Se krav til aktivitetsmerket Funkis. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
- Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står beskrevet i hver akivitet.
Før dere starter møtet
TIPS: Før dere starter møtet er det viktig å huske på at barrierer og funksjonsnedsettelser kan være et sårt og vanskelig tema for mange. Det er stor sannsynlighet for at en eller flere av speiderne har en funksjonsnedsettelse selv eller kjenner noen som har det. Å høre andre diskutere ens egen funksjonsnedsettelse kan være vondt og ubehagelig. Derfor er det viktig å være tydelig på at stygge kommentarer ikke tolereres.
Prøv å ha fokus på at alle mennesker kan møte ulike former for barrierer og hindringer i løpet av livet fremfor å komme med eksempler på diagnoser. Å ikke kunne bruke begge beina er en barriere som for eksempel gjelder for noen som bruker rullestol og noen som har brukket eller forstuet et bein. Pustevansker kan for eksempel være en barriere både for noen med sterk forkjølelse og for noen med astma.
Det er viktig at fokuset gjennom hele møtet ligger på tilrettelegging og inkludering, på å se løsninger og muligheter i stedet for utfordringer og problemer.
TIPS: Aktivitet 2 og 4 kan legges inn som en poster i postløpet i aktivitet 3 og dere kan på den måten spare litt tid.
ÅPNING
Åpningsseremoni og navneopprop.
AKTIVITET 1 - Utfordringer - en samarbeidsøvelse
Bli kjent med sansene deres gjennom en samarbeidsøvelse. Kjenn på hvordan det er å miste en av de fem sansene og hvordan dere kan løse oppgavene sammen. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Utforsk sansene våre og hvordan det er å miste en eller flere av dem.
- Gjennomfør en samarbeidsøvelse med ulike barrierer.
- Gjennomfør en oppgave med en barriere dere vanligvis ikke har.
- Gjennomfør aktiviteten Utfordringer - en samarbeidsøvelse.
Utfordringer - en samarbeidsøvelse
AKTIVITET 2 - Barrierememory
Lær mer om hvilke barrierer og symptomer som hører til ulike funksjonsnedsettelser. Klarerer dere å finne riktig kombinasjon? I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lær om noen ulike funksjonsnedsettelser gjennom aktiviteten barrierememory.
AKTIVITET 3 - Fem sanser - postløp
Test ut og bli kjent med de fem sansene våre. Er dere like gode til å bruke sansene som mus?. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Utforsk sansene våre og hvordan det er å miste en eller flere av dem.
- Gjennomfør postløpet Fem sanser.
AKTIVITET 4 - Lær tegnspråk
Tegnspråk er en måte å kommunisere på som blir brukt av døve, hørselshemmede og hørende som kan tegnspråk. Lær minst fem ord, for eksempel speider, bål, telt, tur, varm, kald, mett, sulten. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lær minst fem ord på tegnspråk.
Lær tegnspråk på tegnbanken.no.
AVSLUTNING OG ANDAKT
Les andakten Plass til alle?
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt
Foto: Håkon Johannes Slettevold