BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte. Dette møtet passer fint å gjøre på tur i nærområdet.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Geologi. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn et fint område dere kan gå tur i, gjerne et du vet det er ulike steiner i, og gi beskjed i forkant av møtet hvor speiderne skal møte opp.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står beskrevet i hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Huset bygd på fjell.

AKTIVITET 1 - Finn ulike steiner på tur

Gå en tur og prøv å finne forskjellige bergarter. Selv om dere ikke kan navnet på alle bergartene, klarer dere kanskje å se at de er ulike? I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn tre forskjellige steintyper og finn ut hva slags stein det er.
  • Gå på tur og finn forskjellige steiner. Se på hvordan steinene i fjellskrenter, veiskjæringer og andre steder ser ut.
  • Finn ut hva slags bergarter som finnes i nærmiljøet, hvordan de har blitt dannet og hvor gamle de er.

Geologi og bergarter

TIPS: Hele møtet kan gjerne gjennomføres på en tur i næromådet. Dere kan gjerne lage steintrollene som en form for stedskunst der dere er på tur.

AKTIVITET 2 - Steintroll

Bruk steinene dere finner til å lage steintroll, gjerne der dere er på tur. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag steintroll eller andre figurer av steiner.

Steintroll

AKTIVITET 3 - Geologisk tidslinje

Bli bedre kjent med hvor gammel jordkloden er. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en tidslinje for når de forskjellige bergartene ble dannet der dere bor, eller i Norge.

Geologisk tidslinje

AVSLUTNING