Møteforslag: Knuter (digitalt speidermøte)
- Oppdagere (6-7 år),
- Stifinnere (8-9 år)
- Mellom (30-90 min)
- Lek,
- Speiderkjennskap
FORBEREDELSER
I forkant av møte sender du ut informasjon til deltakerne med informasjon om hvordan de kan logge seg på den digitale plattformen dere skal bruke. Gi beskjed om utstyr de trenger å ha tilgjengelig underveis i møtet. Det kan være lurt å sette av litt tid i forkant av møte, for eksempel 15 minutter, hvor speiderne kan slippes inn i det digitale møte.
Her finner du flere tips til gjennomføring av digitale speidermøter.
Tips til gode digitale møter
- Ha en gjennomtenkt plan for møtet. Gi tydelig informasjon i forkant og send gjerne ut oppgavebeskrivelser og oppskrifter på forhånd.
- Skal du holde ditt første digitale speidermøte? Øv gjerne litt på forhånd og test verktøyene og opplegget du skal bruke.
- Veksle mellom å være i det digitale møtet og å gi speiderne i oppgave å gjøre noe uten skjerm i løpet av møtet.
- Hold fast i noen seremonier og tradisjoner og innfør gjerne en ny tradisjon som tilhører den digitale formen.
- Det er lettere å miste oppmerksomheten når man må følge med på video/chat. Forsøk å lage opplegg som engasjerer alle.
- Ha gjerne kortere møter. Kanskje holder det å møtes i 30 minutter eller 1 time?
- Undersøk på forhånd hva speiderne har lyst til å gjøre/lære, og hva som motiverer dem. Vil de jobbe med merker eller er det først og fremst ønske om å gjøre sosiale aktiviteter som for eksempel et spill?
- Lag en slags konkurranse av å vise fram hva dere har jobbet med mellom møtene, eller oppfordre til å ta bilder som dere kan presentere for hverandre.
- Involvér foreldre i valg av arbeidsformen og avtal hva som forventes av tilbakemeldinger og oppfølging fra dem. Eventuelle digitale brukerkontoer skal opprettes etter samtykke fra og i samarbeid med foresatte.
- Vær obs på at gruppedynamikken kan være annerledes på digitale møter sammenliknet med fysiske.
Digitale verktøy
Her er det mye å velge mellom for både store og små møter. Noen av verktøyene/plattformene som grupper allerede har testet ut, og som kan være aktuelle å bruke er: Discord, Microsoft Teams, Google Meet, Skype og Zoom. Man inviterer deltakerne til møtet ved hjelp av et av de foreslåtte verktøyene. Det anbefales å bruke verktøy som har mulighet for lukkede rom, slik at ikke andre kan koble seg på samtalen uten lenke eller invitasjon.
Enkelte av disse verktøyene fungerer uten at man må ha egen bruker, noe som er en fordel. Noen av løsningene har begrensninger på tid eller antall deltakere. Finn det som passer for akkurat dere.
For å ivareta speidernes personvern er det viktig å påse at speiderne får samtykke og hjelp fra foresatte ved opprettelse av nye brukerkontoer. Les mer om personvern på kmspeider.no/gdpr.
Barnevakten.no har gode anmeldelser av populære spill og apper. På nettvett.no finner du anbefalinger, risikovurderinger og oversikt over digitale verktøy. Ønsker du å lese mer om sikkerhet har også NORSIS' laget en veileder om de forskjellige verktøyene.
Har dere behov for råd eller hjelp til å finne noe dere kan bruke, ta kontakt med forbundskontoret. Vi kan hjelpe dere å finne ut hva som passer til deres formål.
Kjøreregler / nettvett
Følg alminnelige regler for nettvett og vær oppmerksom på aldersgrenser på ulike verktøy.
1. Sandefjord speidergruppe fra Norges speiderforbund har utviklet regler for bruk av det virtuelle speiderhuset. Disse reglene passer særlig godt for møter med mange deltakere, men de fleste reglene gjelder uansett hvor mange som møtes.
- En speider er en god venn:
Vi snakker og skriver pent til hverandre. - En speider er hjelpsom og hensynsfull:
Vi har mikrofonen på Mute/Av.
Når vi vil si noe, sender vi en melding i chatten. Da vil en av speiderlederne gi deg ordet.
Vi bruker (det digitale) speiderhuset kun til speidermøter, patruljemøter eller andre speiderrelaterte ting. - En speider kjenner ansvar for seg selv og andre:
Dersom noe oppleves som ugreit, send en av speiderlederne en privatmelding.
- En speider er en god venn:
ÅPNING
En speider leser speiderloven.
Navneopprop.
Gå gjennom kjørereglene for møtet.
AKTIVITET 1 - LÆRE BÅTMANNSKNOP
Utstyr: knutetau, instruksjonsvideo og illustrasjon av båtmannsknop.
Se instruksjonsfilmen Slik knytter du en båtmannsknop, ved at du presenterer avspillingsfanen eller sender speiderne lenke til instruksjonsvideoen. Etter å ha sett filmen viser du illustrasjonen av båtmannsknop ved å dele bildet fra din skjerm. La speiderne prøve seg på egenhånd med knutetauet de har liggende. Noen vil alltid være raskere enn andre. Blir noen ferdige før de andre kan de få ekstra utfordring ved å knyte på ryggen eller i blinde. Når alle har blitt ganske gode kan dere gå videre til aktivitet 2.
AKTIVITET 2 - HENTELEKEN OG BÅTMANNSKNOP
Utstyr: sko
Begynn leken med å si at speiderne nå skal få i oppgave å løpe å hente noe i huset. Du kan gjerne skrive på en lapp hva de skal hente å vise denne på skjermen når alle er klare. Oppgaven er å hente en sko med skolisser og prøve å være først tilbake foran skjermen. Når alle er tilbake på plass skal speiderne øve på å knyte skolissene ved bruk av båtmannsknop.
AKTIVITET 3 - FLERE KNUTER
Utstyr: knutetau
Det finnes instruksjonsfilm til flere knuter på vår youtubekanal kmspeiderne. Velg ut én ekstra knute dere har lyst til å øve på. For eksempel flaggstikk. Gjennomfør aktiviteten på samme måte som aktivitet 1.
LEK - HENTELEK
Utstyr: liste med gjenstander
Tidligere fikk speiderne i oppgave å hente en sko som skulle brukes til båtmannsknop. Denne gangen skal de få i oppgave å hente forskjellige ting fra huset som en morsom og aktiv avslutning på møtet. Lage en liste med fem forskjellige gjenstander og ha en konkurranse på hvem som har samlet alle de ulike tingene først. Hvis dere ikke ønsker å ha konkurranse kan dere også ta én og én ting hvor målet er at alle skal finne gjenstanden før dere går videre til neste gjenstand.
Eksempler på ting de skal finne kan være:
- Noe blått.
- Noe som lyser.
- Noe spiselig.
- Noe som gjør deg glad.
- Noe som hører hjemme på kjøkkenet.
- To forskjellige sokker knytt sammen.
HJEMMEOPPGAVE
Gi speiderne en hjemmeoppgave de kan gjøre før neste møte.
Det finnes instruksjonvideo til pålestikk, flaggstikk, trompetstikk, tømmerstikk, åttetallsknute og dobbelt halvstikk. Velg ut én knute som alle skal prøve eller la speiderne velge den knuten de selv har lyst til å lære seg. Til neste møte skal de ta bilde av knuten de har lært seg.
AVSLUTNING
Oppsummering.
Avslutning med Speiderbønnen.
UTSTYR
- Knutetau
- Instruksjonsvidoer (vises ved skjemdeling eller ved å sende lenke)
- Illustrasjoner (vises ved skjemdeling eller ved å vise frem utskrift av illustrasjonen)
- Sko (hentelek)
- Liste med ting til hentelek
Foto: Lars Røraas