BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Sykkel. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de som har skal ta med seg sykkel og sykkelhjelm. Prøv å få tak i noen ekstra sykler som dere kan låne ut til de som ikke har, for eksempel fra venner, familie eller ulike utlånssentraler. Husk å gi beskjed til speiderne om at det vil være mulig å låne sykler.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står beskrevet i hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: For å sirke at alle har sykler å sykle på, kan dere eventuelt dele møtet opp i to. Da kan en gruppe gjennomføre sykkelløypa mens den andre gruppa gjennomfører eksperimentet og leke leker, for eksempel trafikklysstafett.

AKTIVITET 1 - Sikkerhet på sykkel

Gjennomfør eksperimentet som viser hvorfor det er viktig å bruke sykkelhjelm. For å spare tid kan dere i stedet snakke dere gjennom dette punktet. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvorfor det er viktig å bruke sykkelhjelm.

Hvorfor bruker vi hjelm?  ​​​​​

AKTIVITET 2 - Sykkelløype

Lag en morsom løype dere kan sykle gjennom. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Øv på å bremse og å holde balansen på sykkel eller sparkesykkel.
  • Lag og gjennomfør en ferdighetsløype for sykkel og/eller sparkesykkel.
  • Finn ut hvordan dere trygt kan passere fotgjengere når dere sykler, og øv på å passere.
  • Øv på å krysse gangfelt på en sikker måte.

Sykkelløype - veileder Forslag til sykkeløvelser (Sykkeldyktig.no) ​​​​​

AKTIVITET 3 - Sykkel i trafikken

Har dere tid på møtet, kan dere også prøve å sykle i trafikken. Da bør dere velge en lite traffikert vei og øve under kontrollerte forhold. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Øv på å krysse gangfelt på en sikker måte.

TIPS: Dere kan legge til en post i sykkelløypa hvor dere krysser et ekte gangfelt og sykler på ekte fortau, da er det viktig at det er ledere som kan følge med på sikkerheten i nærheten hele tiden!

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten God nok. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt