BESKRIVELSE AV ANDAKTEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre andakten. Andakten er noe forkortet.

Les Salme 139, 1-24.

ANDAKT

av Kjersti Jåvold Landmark

Mia er 15 år gammel. Hun har akkurat kommet hjem etter en photoshoot med vennene sine. Etter at de hadde tatt bildene, lagt de inn på PCen og redigert bildene slik at alle var fornøyde, dro de hver til sitt for å oppdatere profilbildene sine. Mia har over 500 venner på Facebook og pleier å få mange «likes» på profilbildene sine. Hun får flest «likes» av alle vennene i vennegjengen.

Sara, vennen til Mia, er også i ferd med å oppdatere profilbildet sitt. Hun gruer seg. Hun skulle ønske hun kunne slette hele Facebook-profilen. Hun turte ikke å stå imot vennegjengen tidligere i dag da de tok nye profilbilder. Sara får færrest «likes» av alle, og hun vet at alle legger merke til det. En gang var det til og med en gutt i klassen som kommenterte det. På profilbildet!

Mia elsker oppmerksomheten hun får på Facebook. Etter at hun har oppdatert profilbildet følger hun spent med på Facebook via telefonen sin. 10, 15, 40. Wow! 40 «likes» på 50 minutter. Det er ny rekord! Mia vet at hun får sove godt i natt fordi vennene hennes kommer til å skryte av det nye profilbildet hennes på skolen i morgen. Sara sitter lenge oppe før hun legger seg. Hun byttet ikke profilbildet. I stedet for slettet hun alle profilbildene hun noen gang har hatt. Nå er det bare Facebookbildet på profilen hennes. Hun gruer seg til i morgen. Hun kommer til å bli kjeftet på av Mia og resten av gjengen.

Sosiale medier over alt, hele tiden

Det første mange gjør når de våkner er å sjekke sosiale medier. Ofte for å sjekke om de har fått flere «likes» på bildet som ble postet på Instagram kvelden i forveien, eller bare for å sjekke hva som generelt skjer i livet til vennene sine.

Unge som vokser opp i dag er blitt en del av «den digitale generasjonen». Alt som skjer, skjer også i den digitale verden. Vi må holde oss oppdatert på sosiale medier for å henge med. Det kan i alle fall føles slik for veldig mange. Alt må dokumenteres og alt skal kommenteres. Alt for å få «likes». Alt for å få bekreftelse på at jeg er bra nok. Det er slitsomt og utmattende. Vi er «online» hver eneste time i døgnet. De sosiale mediene har tatt overhånd etter at det ble mulig å ha Facebook og Instagram i baklommen.

Jeg hører konstant "BZZ, BZZ" rundt meg. Ikke bare på min egen telefon. Jeg hører det i klasserommet, på bussen og til og med på treningssenteret. Overalt oppdaterer og kommenterer folk andre menneskers liv, vi får aldri pause.

Bra nok, uavhengig av likes

I Bibelen står det at Gud kjente oss før vi ble født. Han synes vi er bra nok som vi er. Han trenger ikke å gi oss en tommel opp for at vi skal få det bekreftet – det bare er sånn. Noen vil kanskje tenke at det er banalt og «typisk kristent» å si noe sånt, men det er faktisk noe av det beste med å være kristen. Vi kan være oss selv og vi kan stole på at vi er bra nok, uavhengig av hvor mange «likes» vi måtte få på alt vi gjør!

I salme 139, vers 1, 2, 14 og 16 står det: «1Herre, du ransaker meg og du vet – 2Du vet om jeg sitter eller står, på lang avstand kjenner du mine tanker. 14Jeg takker deg for at jeg er så underfullt laget. Underfulle er dine verk, det vet jeg godt. 16Dine øyne så meg da jeg var et foster, alle dager er skrevet opp i din bok.»

Dette sier oss at vi har en dypere verdi enn det som synes utenpå. Vi trenger ikke Photoshop for å rette på tennene slik at enda flere skal like oss. Det at vi er skapt og villet av Gud gir oss en enestående verdi. Ingen er bedre enn deg, og ingen kan måles med nettopp deg.

Vi takker og ber

• Vi takker for nye ledere og speidere.
  • Vi takker for alle som har tatt på seg verv og oppgaver i organisasjonen.
  • Vi ber for kretsledere og kretsstyremedlemmer.
  • Vu ber for kommende speidermøter og speiderarrangement.