BESKRIVELSE AV ANDAKTEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre andakten.

Les Jesus forutsier Peters fornektelse, Matteus 26, 30-35.

30 Da de hadde sunget lovsangen, gikk de ut til Oljeberget. 31 Da sier Jesus til dem: «I natt kommer dere alle til å falle fra og vende dere bort fra meg, for det står skrevet:
           Jeg skal slå gjeteren,
           og sauene skal bli spredt.
32 Men etter at jeg er stått opp, skal jeg gå i forveien for dere til Galilea.» 33 Peter tok til orde og sa: «Om så alle vender seg bort fra deg, kommer jeg aldri til å gjøre det.» 34 Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I natt, før hanen galer, skal du fornekte meg tre ganger.» 35 Men Peter sa: «Om jeg så må dø med deg, vil jeg ikke fornekte deg.» Det samme sa også alle de andre disiplene.

Bibelteksten gjengitt med tillatelse. Bibel 2011 © Bibelselskapet.

ANDAKT

av Marte Bredesen

Peter er min favorittdisippel, høyt oppe og langt nede. Masse energi uten at hode alltid er med. Han skulle komme til å bli kirkens fremste leder. Men han var langt fra perfekt – heldigvis. Ofte var det et godt stykke mellom vilje og evne, og ingen har, bokstavelig talt, gått på trynet som Peter. Han ville gå på vannet som Jesus, men han sank i det avgjørende øyeblikket. Da han fikk være med Jesus opp på fjellet og helt uventet fikk se Guds herlighet stråle ut av Jesus, og fikk se hvem han egentlig er, så fikk Peter det for seg at han skulle bygge hytter. Bygge hytter? Helt klart malplassert.

Og midt i de spente dagene før Jesus gripes og føres til korsfestelse og død, sier Jesus disse ordene: «I natt, før hanen galer, skal du fornekte meg tre ganger». Og Peter, i sin vanlige stil, sverger at om han enn skal komme til å dø, så kommer han ikke til å svike Jesus. Og så skjer det likevel, selvfølgelig. 

Det finnes alltid en vei tilbake

Peter, den store kirkefyrsten, gjør at vi andre aldri behøver å tenke at vi har sunket for langt ned. Peter er et utrolig godt bilde på at det alltid finnes en vei videre når alt ser som mørkest ut. For det mest interessante med Peter er ikke alle hans nederlag, men møtet med Jesus etter oppstandelsen. Peter hadde blankt nektet for at han kjente Jesus. Tre ganger, så gol hanen slik Jesus hadde sagt. 

Nå hadde de spist sammen. Peter hadde hele tiden kjent skammen som en klump i magen. Han som hadde lovet… Han som skulle være den sterke… Nå var tiden inne til å gjøre opp. Sviket… Det måtte snakkes om, lufta måtte klares. Så kommer spørsmålene, men det kom ingen bitre hvorfor. Det var ikke viktig for Jesus hvorfor. Han spurte ikke engang om å få en beklagelse. Bare dette ene dype spørsmålet: «Elsker du meg?»

Den samtalen kulle Peter komme til å huske. Tre ganger fikk han fortelle Jesus at han elsket ham og hadde ham kjær. Svik ble byttet ut med kjærlighet. Peter fikk erfare at grunntonen i det kristne livet er kjærlighet. Peter skulle følge Jesus, og det skulle koste ham livet. Men han elsket sin mester.

Vi takker og ber

  • Vi takker for at vi alltid kan be om tilgivelse.
  • Vi takker for at vi kan være venn med Jesus selv om vi noen ganger sviker.
  • Vi ber for at flere mennesker skal få bli venn med Jesus.
  • Vi ber for speidere i hele verden.
     

SLIK GJØR DU

  1. Del dere inn i to lag og sett dere på to rekker. Lagene skal sitte rygg mot rygg.
  2. Nå skal speiderne sende ting fra den ene enden av rekka til den andre ved at alle som sitter som partall i rekkene skal holde hendene ut som skåler og de som er oddetall i rekkene skal løfte tingene fra en skål til den neste skåla. Det er bare lov å ha en ting i hendene om gangen.
  3. Det første laget som får sendt alle tingene sine fra den ene enden til den andre, vinner.
  4. Snakk sammen om svik.
    • Hva er et svik?
    • Hva hadde skjedd hvis noen i rekka ikke hadde hjulpet laget sitt under stafetten? Er det å svikte vennene sine?
    • Har noen vært i samme situasjon som peter, og sveket en venn?
    • Hva skal vi gjøre hvis vi svikter en venn?

Andaktsboka kan kjøpes i Speiderbutikken
 

UTSTYR

  • 2 sett med utstyr som kan sendes i stafetten, for eksempel:
    • Fyrstikkeske
    • Nøkkel
    • Førstehjelpsskrin
    • Kopp
    • Speiderskjerf
    • Knutetau
    • Klokke