BESKRIVELSE AV ANDAKTEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre andakten.

Les Lignelser om himmelriket Matteus 13, 1-52

ANDAKT

av Eirik Eng Hauge

I mange år jobbet jeg som barne- og ungdomsleder i en menighet. I den perioden tenkte jeg ofte over hvor mye barna og ungdommene egentlig sitter igjen med etter en samling i kirka.

Om det er på ungdomsklubben, ledertreningen, konfirmasjonsundervisningen, gudstjenesten eller i barneklubben. Kommer de tilbake fordi de synes innholdet er bra, interessant, lærerikt eller gøy? Kommer de av plikt fordi foreldrene vil det? Eller for å få noe å fylle hverdagen med? Det finnes ingen fasit. Barn og unge er forskjellige og vi er forskjellige.

Samtidig synes jeg det er godt å vite at selv de små positive tingene vi sier eller gjør kan utgjøre en STOR forskjell i manges liv.

Lignelsen om sennepsfrøet

I Matteusevangeliet kapittel 13 kan vi lese lignelsen om sennepsfrøet:

En lignelse til la han fram: «Himmelriket er likt et sennepsfrø som en mann tok og sådde i åkeren sin. Det er mindre enn noe annet frø, men når det har vokst opp, er det større enn andre hagevekster, så det blir til et tre, og himmelens fugler kommer og bygger rede i greinene på det».

Jeg vet ikke om du har sett et sennepsfrø noen gang, men det er sykt lite! Frø er generelt veldig små. De er avhengig av at noen sår dem, steller dem og vanner dem for at de skal kunne vokse seg store og for å blomstre! Sånn tror jeg det er i våre speidergrupper også. Du som leder betyr en forskjell! Det du setter av av tid og ressurser for at barn og unge skal få utfolde seg i lokalt speiderarbeid, betyr masse.

Vi kan gi dem gode naturopplevelser, kombinert med fortellinger fra Bibelen om Han som skapte alt rundt oss, om Han som døde for oss og om Han som lever i oss.

Ingen frø kan vokse om vi ikke tar vare på kloden vår. Vi har alle et delansvar for at frø kan få muligheten til å vokse og bli til store trær som fuglene (barna våre) kan bygge redet sitt i. Ta det ansvaret. Se det store i det lille vi gjør. I de barna og ungdommene vi møter hver uke, og for den verden de skal vokse opp i.

Vi takker og ber

• Vi takker for alle nye og nåværende speidere.
  • Vi takker for alle lederne våre.
  • Vi takker for alle ledere i verden som tar beslutninger som påvirker klimaet vår i en positiv retning.
  • Vi ber for trygge speiderarrangement lokalt, regionalt og nasjonalt.