En adventskrans er en lysestake med plass til fire lys. Etter tradisjonen tenner man ett lys for hver søndag i advent.

Adventskransen kan lages av mange typer materiale. Dere kan for eksempel:

• Bruke granbar som dere snurrer til en ring ved hjelp av ståltråd.
  • Bruke fire pene grener som dere surrer sammen til en firkant med vinkelsurringer.
  • Bruke kongler, kvister og annet naturmateriale som dele limer på en pappring.
  • Lage bolledeig som dere fletter og legger i ring.
  • Lage trolldeig som dere steker og maler i adventsfarger.
  • Hva som helst annet dere kommer på og har lyst til. Uansett hva dere velger å bruke kan det være fint å pynte kransen med lilla silkebånd.

Når selve kransen er ferdig fester dere de fire lysholderne med lim. Hvis dere har laget av bolledeig kan dere stikke lysene nedi når den er ferdigstekt, har dere laget av trolldeig stikker dere lysholderne nedi deigen før den stekes. Sjekk om lysholderne tåler å bli med inn i ovnen. Hvis ikke er det uansett lurt å ha stukket plass til dem før trolldeigen stekes. Uansett er det viktig at lysene festes skikkelig og at det ikke kan ta fyr i adventstaken.

Kanskje dere vil dyppe egne lys dere kan bruke i staken?

Tenn ett lys på hvert speidermøte i adventstiden.

• Fire lysholdere
  • Lim
  • Materiale til å lage selve kransen