BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.  

SLIK GJØR DU

  1. Skriv ut brikkene med karttegnene på. Hvis du har mulighet til å laminere dem kan dere bruke de om og om igjen.
  2. Velg hvilken eller hvilke spill dere vil spille og konkurrer mot de andre patruljene. 
     

Karttegnstafett:

  1. Del dere i minst to lag med minst to speidere på hvert lag.
  2. Still lagene opp på rekker ved siden av hverandre. Det gjør ikke noe om det er ulikt antall deltakere på lagene.
  3. Legg spillbrikkene foran lagene med en passelig avstand. Bildebrikkene med bildet opp, tekstbrikkene med teksten ned. 
  4. På gitt signal løper den første speideren i hvert lag frem og snur en tekstbrikke. 
  5. Spilleren skal legge tekstbrikken ved siden av karttegnet vedkommende mener er riktig. 
  6. Spilleren løper tilbake og neste speider løper frem.
  7. Hvis noen mener at noen har lagt feil i leken legger de sin brikke ved siden av den som allerede ligger der. 
  8. Når alle brikkene er lagt på, kan hele laget løpe bort og rette før de erklærer seg som ferdig. 

Karttegntest:

  1. Ta tiden på en og en speider mens de legger alle brikkene i riktige par.
  2. Den speideren som klarer å legge alle brikkene i riktig par på kortest tid, vinner. 

Domino:

  1. Her må hver brikke bestå av et karttegn og en tekst.
  2. Del brikkene melom speiderne.
  3. Den første legger ut en brikke.
  4. Neste spiller kan legge ut sin brikke hvis den passer inn ved en av sidene på den brikken som allerede er lagt. Hvis ikke får han ikke legge ut noen brikke og turen går videre.
  5. Den som er tom for brikker først, vinner.

Memory:

  1. Legg alle brikkene opp ned. 
  2. Den første spilleren trekker to brikker. 
  3. Hvis brikkene passer sammen får speideren beholde dem. Hvis ikke må han legge dem ut igjen med baksiden opp. 
  4. Neste speider trekker to kort. Hvis de passer sammen får han beholde dem, hvis ikke må han legge dem ut igjen.
  5. Spillet fortsetter sånn helt til bordet er tomt. 
  6. Den som sitter igjen med flest par vinner.

NB: Den som får et par får ikke trekke på nytt før det har gått en runde. På den måten får alle delta like mye. 
 

TIPS: Når dere ikke har noe å sammenligne med kan tegnet for stor sti og tegnet for liten vei være vanskelig å se forskjell på. Hvis det blir et problem i leken kan dere vurdere å ta bort ett eller begge av disse tegnene. 
 

UTSTYR

  • Utskrift av spillekortene 
  • Saks
  • Eventuelt lamineringsmaskin