Husk under øvelsen at det er slitsomt å være lenge i vannet. Gi speiderne pauser mellom øvelsene.

1: Kle av seg i vann og dykke
Speiderne hopper i vannet med klærne på og svømmer 25 meter. Legg det opp slik at de stopper et sted der det er ca to meter dypt. Her skal speiderne kle av seg i vannet før de dykker ned til bunn og henter en livredningsdukke, dykkering eller annen gjenstand fra bunne. Det finnes i de fleste svømmehaller.

2: Svømme
Speiderne skal vise at de kan svømme 500 meter på brystet og 100 meter på ryggen. Gjøres det i basseng får speiderne vite hvor mange ganger de må svømme frem og tilbake i bassenget, gjøres det ute sitter en leder i båt 50 m fra land. Speiderne svømmer først 500 meter på brystet før de snur seg og svømmer 100 meter på ryggen. Husk å ha badevakter som følger med. 

3: Redde hverandre ut av vannet
En person som holder på å drukne er en redd og potensielt farlig person. De vil kunne trykke en redningsperson under vann for selv å komme over vannet. Derfor bør vi alltid bruke forlenget arm når det er mulig:

  • Bruk forlenget arm: Livline, livbøye eller en stang (for eksempel en åre) er en fin måte å hjelpe bevisste personer opp av vannet uten å sette seg selv i fare. To og to går sammen, en hopper i vannet, den andre kaster livline eller livbøye ut til denne og trekker den inn til land. Bytt så begge får øve på å kaste. Be dem samtidig forklare hva de gjør, så får de øvd på å instruere i øvelsen.
  • Svømme ut selv: Dersom det ikke er mulig å hjelpe personen med forlenget arm er siste utvei å svømme ut til personen. Prøv å roe ned personen på avstand og svøm inn bak personen. Ta tak med begge hender under haken eller armene og bruk bena til å svømme bakover på ryggen. Dette er tidkrevende, men det er mulig å ligge å hvile i vannet underveis. Dersom personen er bevisstløs er dette en god måte å bruke.
    Dersom personen er bevisst og tar tak i deg, må du kunne frigjøringsgrep for å unngå å bli trykket under vann. 
    • Plasser håndflaten under haken på personen og skyv bakeover. Du vil skyve personen vekk fra deg. 
    • Har vedkommende tatt tak rundt hendene dine rykker du kraftig og plutselig til mot personens tomler.
    • Har vedkommende tatt tak i skuldrene dine folder du hendene og skyver armene plutselig og kraftig oppover med albuene ut til siden. Det vil presse personens armer løs fra deg.

To og to speidere går sammen, øver på de tre frigjøringsgrepene og bytter på å svømmer hverandre inn til land. Hvis dere har tid kan dere også trene på å få hverandre opp av vannet på denne måten: Snu personen med ryggen mot kanten av bassenget og legg personens armer opp på kanten. Dette holder personen inntil kanten med hodet over vann mens du klatrer opp selv. Still deg på huk bak personen, ta tak under begge armene og løft rett opp til du har personens rumpe over kanten. Dra personen mot deg og sett rumpen ned på land.

4: Hjerte- lungeredning.

Er det mange speidere som deltar på øvelsen kan dere dele dere i to, den ene gruppen øver på hjerte- lungeredning på land, den andre begynner med øvelsene i vann.