Alle speiderne stiller seg i ring. Én person står i midten - denne er sheriffen.

Sheriffen snurrer sakte rundt i ringen, peker på en person med "pistolhender" og roper Pang! Personen som blir pekt må dukke. De som står ved siden av denne snur seg mot hverandre, peker med "pistolhender" og roper Pang! Her er det om å gjøre å være rask! Den som skyter sist er nemlig ute av leken og må sette seg ned. Dersom personen sheriffen skyter glemmer å dukke er det denne som er ute av leken. Det er ikke lov for noen andre enn de to ved siden av som har lov til å skyte. Skyter man når man ikke skal, har man skutt en uskyldig og er ute av leken. Om man skyter samtidig er det uavgjort, og leken fortsetter uten at noen går ut. Det er sheriffen som bestemmer hvem som var raskest til å skyte.

Leken fortsetter til det er to igjen. Nå er det tid for duell! De to siste deltagerne stiller seg med ryggen mot hverandre og sheriffen velger et tall fra 0 til 9, for eksempel 2. Nå roper sheriffen ut tall, for eksempel 10, 54, 3 osv. For hvert tall som ikke inneholder 2 tar deltagerne et skritt fra hverandre. Når sheriffen roper et tall som inneholder 2, for eksempel 25, snur deltagerne seg og skyter hverandre. Den raskeste vinner leken og er sheriff neste runde.