BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

1. Del dere inn i to like store lag.
  2. Definer spillområdet, gjerne med naturlige grenser som en bekk, en skog eller et høydedrag. Det bør gå an å gjemme seg på området, men området bør ikke være større enn en fotballbane.
  3. Finn frem en vanlig kortstokk og del kortene inn i røde og sorte kort.
  4. Ta ut 1 ess, 1 treer og 1 toer av hver farge sånn at hvert lag får 23 kort å spille med. Kortene har ulik verdi:
    • Ess - høyeste kortet i kortstokken.
    • De andre kortene har verdien kortet viser.
    • Treer - nest lavest verdi, men er det eneste kortet som kan ta motstanderlagets ess.
    • Toer - livet til laget. Kortet har lavest verdi, men er det siste kortet som deles ut. Når laget mister toeren sin, har laget tapt.
  5. Hvert lag velger en leder, en strateg, som skal være hjernen i spillet. Strategen skal lede gruppa og lage en strategi for å slå motstanderlaget.
  6. Når strategene er klare i lagets base i hver sin ende av spillområdet, starter spillet. Se spillereglene lenger ned.
  7. Det kan være fint å snakke sammen etter spillet er ferdig.
    • Hvordan var det for strategen å lede de andre?
    • Hvordan fungerte strategien?
    • Hvilken informasjon trenger lederen for å kunne hjelpe alle spillerne på laget?
    • Hvilke andre tanker og erfaringer fikk dere mens dere spilte?

Spilleregler

• For å ta et motstanderkort, må man berøre en spiller fra motstanderlaget inne på spilleområdet. Begge må vise kortene sine til en duell. Spilleren med det høyeste kortet vinner og tar med seg motstanderens kort tilbake til strategen. Motstanderkortet er da ute av spill og kan ikke deles ut på nytt.
  • Spillere som er på vei til strategen sin med et vunnet kort eller for å få et nytt kort, er fredet til de har levert kortet eller fått et nytt kort.
  • Spilleren som vinner duellen fortsetter spillet med sitt kort etter å ha levert motstanderkortet hos strategen.
  • Spilleren som taper duellen løper tilbake til strategen sin for å få et nytt kort.
  • Hvis kortduellen blir uavgjort avgjøres den med en runde stein, saks papir.
  • Det er ikke lov å løpe rundt uten kort eller å bytte kort internt i laget.
  • Det er ikke lov å bevege seg utfor spilleområdet.
  • Laget som først vinner toeren til det andre laget, vinner.

Strategens rolle

Strategens rolle er å lede laget og lage en strategi. Det er mulig å lage en delvis strategi fra start, men det er først når spillet begynner at det er mulig å være ordentlig strategisk. Spillerne på strategens lag må derfor informere strategen om det de får vite om motstanderlaget:

• De som taper en duell får samtidig vite hvilket kort motstanderen spiller med.
  • De som vinner en duell må også informere om det, for da får motstanderen et nytt kort som ingen vet hva er.

Dere bør også vite hvilke kort medspillerne deres har sånn at sterke kort kan forsvare de svake kortene. Hvis strategen følger godt med, vet hen hvilke kort motstanderen spiller med, hvor mange kort, og når toeren blir delt ut.

• Kortstokk
  • Egnet spillområde