Del speiderne i to like store lag. Definer spillområdet, gjerne med naturlige grenser (bekk, skogkant, høydedrag osv.). Det må gå an å gjemme seg på området, men området bør ikke være større enn en fotballbane. Lagene kan gjerne kle seg ut eller ha en drakt slik at man ser hvem som er på hvilket lag.

Du trenger en vanlig kortstokk. Det ene laget spiller med de røde kortene, det andre med de sorte. Hvert lag velger seg en leder - en strateg - som skal være hjernen i spillet. Strategen deler ut kort til sine spillere, der målet er å ta motstanderlagets kort.

Dette skjer når en spiller berører en annen motstander innenfor spillområdet. Begge må da vise frem kortet sitt for den andre. Spilleren med høyest kort vinner og får kortet til motspilleren. Da må taperen løpe tilbake til sin strateg og få et nytt. Vinneren må løpe til sin strateg og levere kortet den har vunnet. Disse er ute av spillet og skal ikke deles ut på nytt. Hvis det blir uavgjort, byttes kort og begge løper tilbake for å få nytt kort.

Hvert lag har 23 kort (1 ess, 1 treer og 1 toer per lag blir tatt ut før spillet starter). Det høyeste kortet i kortstokken er esset, deretter kongen, damen og videre ned til tre og to. Treeren er viktig, det er det eneste kortet som kan ta esset til motstanderlaget, men taper samtidig for alle andre kort enn to. Toer-kortet er det aller svakeste, men likevel det viktigste. Det kortet deles ut når laget ikke har flere kort igjen og spillet avsluttes når et lag har tatt motstanderlagets toer.

Taktikken i dette spillet går ut på å vite mest mulig om hva motstanderlaget har av kort ute. Derfor er det viktig å rapportere internt i laget alt det dere vet om fienden. Når en har tapt en krig i skogen, vet han samtidig hvilket kort motstanderen har. Da er det viktig å informere alle. Samtidig er det også viktig å rapportere hvis man vinner krigen. Motstanderen får da et nytt kort som ingen vet hva er. Man bør også vite hva medspillerne har, slik at sterke kort kan forsvare de svake. Hvis strategen følger godt med vet han hvilke kort motstanderen har ute, hvor mange og når toeren blir delt ut.

Det er ikke lov til å løpe rundt uten kort. Det er heller ikke lov til å bytte kort internt i laget. Spiller som er på vei til sin strateg med vunnet kort, eller for å få nytt kort er fredet inntil han har levert kortet (vinneren) eller fått et nytt (taperen). Det er ikke lov til å bevege seg utenfor det avtalte området.

Ess er det høyeste og tar alt.

Treeren er det eneste kortet som tar ess, men taper mot alle andre kort som er høyere enn tre

Toeren må man ikke miste, da har laget tapt.

Lurt å levere ut toer til slutt, og at den personen gjemmer seg.

Når det ikke er flere kort igjen, må speiderne som ikke har kort sette seg i basen til kampen er slutt.

Det laget som først vinner toeren til det andre laget har vunnet.

Utstyr


  • Kortstokk