BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.

DETTE BØR DERE GJØRE

1. Les Immanuel-tegnet (Jes 7,14), For et barn er oss født (Jes 9, 6-7) og Fredsfyrsten fra Betlehem (Mi 5, 1-2) Sammenlign versene med det som står om Jesu fødsel i Evangeliet etter Matteus og Evangeliet etter Lukas
  2. Lær dere en kristen julesang.
  3. Arranger og delta på juleverksted hvor dere lager julegaver, julepynt eller baker julekaker.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan dere gjøre minst to av kravene under.

• Aranger et juleverksted for yngre speidere eller andre barnegrupper.
  • Bidra i en diakonal aksjon eller samling som kan gjøre førjulstiden eller juletiden lusere for ett eller flere mennesker, for eksempel julebord for eldre, sang på et lokalt sykehjem eller lignende.
  • Vær med på å arrangere en julesamling for yngre speidere eller andre barnegrupper.
  • Lag en kortfilm, spillefilm eller stop motion-film med jul som tema.
  • Gå sammen i roverlaget og bak julekaker til eget bruk og til glede for andre.
  • Lag julepynt sammen i roverlaget.
  • Gjennomfør en overnattingstur med roverlaget i advents- eller juletiden.
  • Pant flasker eller lignende og doner pengene til en organisasjon som hjelper folk til jul.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken