BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres oppdagere for at det skal bli så spennende og morsomt som mulig.

DETTE BØR DERE GJØRE

Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.

1. Lek en sanglek sammen.
  2. Lag eller lær en enkel dans, for eksempel BlimE-dansen.
  3. Lær en ny speidersang som dere kan synge på leirbål.
  4. Lytt til musikk. Snakk om de forskjellige ting, som vi kan føle når vi lytter til musikk.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan speiderne gjøre minst to av kravene under.

• Prøv å spille et musikkinstrument.
  • Lær en klappelek.
  • Lag en egen dans i gruppa.
  • Lag en ny speidersang.
  • Finn ut hva forskjellen på salmer, viser og joik er. Utforsk gjerne andre musikksjangre.
  • Snakk sammen om hva sang og musikk kan brukes til, og hva det kan gjøre med humøret vårt.
  • Finn ting i naturen eller i speiderlokalet som dere kan lage musikk eller rytme med. Prøv å spille sammen.

Hvis dere vil ha hjelp til å gjennomføre merket, kan dere bruke møteforslaget for Sang og musikk.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken.