Semestermerke: Aspirantgraden
- Vandrere
- Lang (90-180 min)
- Friluftsliv,
- Miljø,
- Speiderkjennskap,
- Tro,
- Samfunn
Krav og aktivitetsforslag for aspirantgraden
På denne siden finner du en oversikt over krav og forslag til aktiviteter for å gjennomføre aspirantgraden. Aktivitetene som er listet opp er bare forslag til hva dere kan gjøre for å fullføre kravene. Dere kan finne andre aktiviteter så lenge dere får gjennomført kravet.
Når du har fullført de obligatoriske kravene for hver av de fem kjerneverdiene våre har du fullført aspirantgraden og kan gå videre til bronsegraden.
Hva er gradsprogrammet?
Gradsprogrammet skal sikre at du som vandrer får nye utfordringer og lærer nye ting. Gradsprogrammet for vandrere består av fire grader, aspirantgraden, bronsegraden, sølgraden og til slutt gullgraden.
På alle gradene jobber du med temaer innenfor de fem kjerneverdiene våre: kristen tro, fellesskap, friluftsliv, personlig utvikling og samfunnsengasjement.
En god del vandrermerker og ekspertmerker for vandrere er en del av gradsprogrammet som obligatoriske eller valgfrie krav.
Du kan selv holde oversikt over hvilke krav du har gjennomført i den lille boka «Gradsprogram for vandrere». Spør lederen din om du vil ha boka.
Kristen tro, aspirantgraden
Velg en eller flere av akvititetene under hvert av kravene for å gjennomføre kristen tro for aspirantgraden.
Kunne speiderbønnen
- Skriv speiderbønnen på et papir, men uten å skrive alle ordene. Bytt ark med en annen speider og fyll inn de ordene som mangler på hverandres ark.
- Stå i en sirkel og syng speiderbønnen. Kan dere synge eller si speiderbønnen sånn at dere sier ett ord eller en setning hver?
- Finn på bevegelser til speiderbønnen og gjør bevegelsene samtidig som dere synger speiderbønnen.
- Klipp ut hvert ord i speiderbønnen. Klarer dere å sette sammen ordene til speiderbønnen? Hvem klarer det på kortest tid?
Delta på en Scouts Own eller en gudstjeneste
- Gjennomfør en Scouts Own på et speidermøte eller en tur.
- Inviter en nabogruppe eller patrulje på Scouts Own.
- Delta på en gudstjeneste i meigheten.
- Finnes det en kirke dere har lyst til å besøke? Kombiner besøket med en gudstjeneste i kirken.
Fellesskap, aspirantgraden
Velg en eller flere av akvititetene under hvert av kravene for å gjennomføre fellesskap for aspirantgraden.
Kjenne speiderloven, kunne speiderløftet og speidernes valgspråk
- Dramatiser speiderloven.
- Ha en stafett der dere løper frem til en leder som spør eter speiderløftet, valgspråket eller en paragraf fra speiderloven. Dere får strafferunde hvis dere svarer feil.
- Ha Kims lek med en gjenstand for hver av paragrafene i speiderloven. Dere kan finne egne gjenstander som dere mener passer, eller bruke forslaget under:
- Bibel
- Vennebok
- Blomst
- Lovsamling
- Sparebøsser
- FN-flagget
- Kart
- Spill domino med paragrafnummer og tekst.
- Gjennomfør et postløp med poster om speiderloven, speiderløftet og speidernes valgspråk.
Kjenne merkene på speiderskjorten
- Arranger en moteoppvisning med speiderskjorter og skjerf.
- Heng opp en speiderskjorte på veggen og lek "sett halen på grisen" der det er om å gjøre å treffe de ulike merkene.
- Ha speiderskjortestafett. Del dere opp i lag eller patruljer og legg ett sett merker til speiderskjorta for hvert lag på et sted og en speiderskjorte på et annet sted. Nå skal hver patrulje eller lag finne merkene og plassere dem riktig på speiderskjorta så fort som mulig. Det kan være ekstra gøy om dere gjemmer merkene i nærområdet.
- Gå sammen i par og spenn opp en presenning mellom paret. Person 1 har draktreglementet framfor seg, mens person 2 har en tom speiderskjorte og alle merkene foran seg. Person 2 forklarer hvilket merke han eller hun har, og person 1 - ved hjelp av draktreglementet, beskriver hvor merket skal plasseres.
Personlig utvikling, aspirantgraden
Velg en eller flere av akvititetene under hvert av kravene for å gjennomføre personlig utvikling for aspirantgraden.
Bli introdusert for patruljesystemet
- Finn fram to bøtter og ha vann i den ene. Nå skal dere en og en flytte vannet fra den ene bøtta over til den andre ved hjelp av en kopp. Etterpå skal dere gjøre oppgaven på nytt, men denne gangen skal patruljen samarbeide. Når var det morsomst, enklest og mest effektivt å gjennomføre oppgaven, og hvorfor?
- Sett opp en lett hinderløype. Patruljeføreren og patruljeassistenten kan se, men ikke snakke. Resten av patruljen skal ha bind for øynene. Klarer dere å komme dere gjennom hinderløypa?
- Del ut oppgaver i patruljen, for eksempel lekmester, kasserer, historieforteller, materialforvalter og fotograf, i tillegg til patruljefører og assistent. Hvorfor er det viktig med egne oppgaver? Hvordan kan dere dele oppgaver mellom dere på tur eller haik?
- Lag patruljesærpreg sammen med patruljen.
Lage noe som kan brukes på tur eller leir
- Lag tennbriketter eller lag opptenningsroser.
- Sy en bestikkpose.
- Tov et sitteunderlag.
- Bygg en leirstol.
Kunne kle deg etter 3-lagsprinsippet
- Arranger en moteoppvisning der dere viser frem hvert lag i trelagsprinsippet.
- Arranger klesstafett. Hvert lag får utdelt et helt sett med klær etter trelagsprinsippet. Dere må etter tur hente ett og ett plagg fra innerst til ytterst mens en på laget kler på en annen på laget. Det er ikke lov til å kle av seg igjen, så plaggene må hentes i riktig rekkefølge. Hvilket lag er raskest og hvilket lag har flest riktige plagg?
- Test hva som varmer best av tørr og våt ull og bomull.
- Gå ut i kulda i bare ett lag med klær. Fordel det slik at noen bare har den innerste laget mens noen andre har det ytterste laget. Hva er fordelene med de forskjellige lagene?
Delta på en overnattingstur utendørs, med sekk som du har pakket selv
- Spør en leder om å ta med en sekk med mye forskjellig utstyr. Nå skal dere finne ut hva som trengs og hva som ikke trengs for å gå på en sikker tur. Pakk sekken med det utstyret dere mener skal være med og få lederen til å sjekke utstyret.
- Legg alt dere trenger for en overnattingstur frem på gulvet. Fjern en ting om gangen, for eksempel sovepose. Hvordan hadde turen blitt uten denne gjenstanden? Gå videre til neste ting.
- Hver av dere pakker en sekk hjemme uten pakkeliste og tar den med på speidermøte. Få en leder eller en fra en annen patrulje til å lede "henteleken". Hvem kan først finne gjenstanden lekelederen spør etter i sekken sin?
- Ha pakke sekk-stafett. Del gruppen eller patruljen inn i lag. Hvert lag skal løpe på rekke, bindes fast eller bære hverandre på ryggen. Hent det dere skal ha med på tur fra en stor haug med ting. Det må finnes like mange eksemplar av hver ting som det er lag. Hvem har den mest fullstendige sekken når tiden er ute?
Friluftsliv, aspirantgraden
Velg en eller flere av akvititetene under hvert av kravene for å gjennomføre friluftsliv for aspirantgraden.
Tenn et bål uten andre hjelpemidler enn fyrstikker og tørr ved
- Ha ulike bålkonkurranser. Eksempler på konkurranser dere kan ha er å svi over et tau først, å koke opp en kjele vann flrst eller førstemann til å poppe popcorn.
- Opptenningsstafett. Hvem får først fyr? For hver fyrstikk dere trnger må dere løpe og hente den et stykke unna. Dere får bare hente en fyrstikk om gangen.
- Tenn bål og lag mat på bålet sånn at patruljen kan kose seg sammen.
Demonstrere forsvarlig bruk av kniv og forsvarlig bruk av øks og sag
- Få en leder til å vise forsvarlig bruk av kniv, øks og sag. Deretter skal hver patrulje eller hver enkelt speider vise forsvarlig bruk for lederen.
- Lek "hviskeleken" som viseleken. Hver person viser og unstruerer spikking til neste person i ringen.
- Bruk kniv, øks og sag til å lage noe, for eksempel pil og bue, kubbsett, katapult eller karusell. Hver gang dere bruker utstyret må der eforklare de andre hva dere gjør og hvorfor.
- En i patruljen viser feil bruk av utstyret, for eksempel ved å spokke mot seg selv eller andre, ved å ikke stå bredbent ved bruk av øks og så videre. De andre speiderne skal si hva som er feil og hvorfor.
Ta soveposelappen
Kunne båtmannsknop og flaggstikk
- Bruk et stort tau som hele patruljen kan holde i. Nå skal dere knyte knutene sammen. Det er ikke lov å slippe tauet underveis.
- Knyt knutene på ulike måter, for eksempel bak ryggen, på ett bein, med en hånd eller mens du hopper.
- Øv på å heise opp og fire ned flagg. Det er viktig at dere må knyte flaggstikk og ikke bruker hurtigkoblinger. La alle i patruljen heise og fire flagget og knyte knutene.
- Lek en knutevariant av "slå på ringen". Den som blir slått på får et knutetau og må knyte en bestemt knute før personen som løper har løpt rundt ringen. Ved vanskelige knuter kan dere endre reglene til at personen må løpe to runder rundt ringen. Hvis personen med tauet rekker å knyte knuten får h*n bli stående, hvis ikke må h*n løpe neste gang.
Kjenne betydningen av dette sitatet:
"Når du forlater leirplassen er det bare to ting som skal ligge igjen: En takk til eieren og ingenting" Robert Baden-Powell
- Sett av tid til å rydde på slutten av speidermøtet. Snakk sammen om hvorfor vi ikke skal legge igjen noe på leirplassen.
Samfunnsengasjement, aspirantgraden
Velg en eller flere av akvititetene under hvert av kravene for å gjennomføre samfunnsengasjement for aspirantgraden.
Kunne varsle brann, ulykke og politi på riktig måte
- Lær deg BÆ-BU-sangen. Lag gjerne bevegelser til sangen.
- Øv på å ringe nødnumrene. En skal spille den som varsler, mens en annen skal spille sentralen. Bytt på rollene. Denne aktiviteten er fin å kombinere med en førstehjelpsøvelse.
- Lytt til en AMK-samtale.
- En av dere skal late som at h*n ringer 1-1-0, 1-1-2 eller 1-1-3 og gir alle nødvendige opplysninger utenom én. Resten av patruljen skal finne ut hvilken opplysning som mangler. Bytt på å være den som "ringer".