Hva er gradsprogrammet?

Gradsprogrammet skal sikre at du som vandrer får nye utfordringer og lærer nye ting. Gradsprogrammet for vandrere består av fire grader, aspirantgraden, bronsegraden, sølvgraden og til slutt gullgraden.

I alle gradene jobber du med temaer innenfor de fem kjerneverdiene våre: friluftsliv, personlig utvikling, fellesskap, samfunnsengasjement og kristen tro.

Kravene til bronsegraden

Friluftsliv

  • Planlegg og gjennomfør en helgetur med overnatting utendørs.
  • Bidra i etableringen av en leirplass.
  • Bruk knuter og pionering til å lage noe dere trenger på en leirplass.
  • Øv på å orientere ved bruk av kart og kompass, og praktiser det på møter og turer.
  • Vedlikehold eget turutstyr, for eksempel impregner støvler og klær.
  • Øv på å lage mat på tur ved bruk av bål eller stormkjøkken.
     

Personlig utvikling

  • Led patruljen eller en gruppe speidere i en aktivitet.
  • Sett deg et personlig mål i for semesteret, for eksempel lære en ny knute, noe innenfor førstehjelp eller andre deler av programmet, og gjennomfør det.
  • Ta ansvar for å planlegge noen aktiviteter for patruljen eller speidergruppen for det neste semesteret.
     

Fellesskap

  • Delta på et lokalt arrangement sammen med speidergruppen, for eksempel St. Georgsdagen eller Verdenstenkedagen.
  • Lær om speiderbevegelsens historie internasjonalt.
  • Finn ut hva KFUK-KFUM-speidernes logo symboliserer.
     

Samfunnsengasjement

  • Delta i en førstehjelpsøvelse som inkluderer grunnleggende hjerte- og lungeredning (HLR) og behandling av vanlige skader som kutt og brannsår.
  • Delta i en aktivitet knyttet til FNs bærekraftsmål.
     

Kristen tro

  • Hør en andakt og delta i en samtale om hva den handlet om.
  • Delta i planleggingen av en Scouts Own.
     

Anbefalte aktivitetsmerker

Forslag til semesterplan

Her er en semsterplan som dere kan bruke ril å ta aspirantgraden. Hvert møte varer i cirka 60-90 minutter. Planen er bare et forslag, og dere kan endre den slik at den passer dere og det dere liker å gjøre.