På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre disse på et møte.

ÅPNING

Steinar Sagen utfordrer en rekke kjendiser til å gjøre speideraktiviteter som du kanskje kjenner. La dere inspirere av den niende episoden nedenfor.

AKTIVITET 1 - Til Tjeneste

Utstyr:

• Noen å hjelpe - kanskje eldre folk

I den første aktiviteten skal deltakerne hjelpe Steinars tre eldre venner med ulike oppgaver. Bjørg skal på stevnemøte og trenger derfor hjelp med hårrullene, Jan har klart å skru telefonen sin over på koreansk og Erik sliter med et vanskelig kryssord. Merket handler om at gjøre noe fint for de eldre, men Steiner har også en skjult agenda. Han kommer nemlig ikke til å bedømme dem på oppgaven, men om de klarer å skape en god atmosfære for de eldre.

Tip: Dere kan koble aktiviteten med en av våre mange andakter om å hjelpe andre. For eksempel historien om den barmhjertige samaritan eller sjekk ut andaktene om å hjelpe andre i aktivitetsbanken.

AKTIVITET 2 - Koding

Utsyr

• Oppgaveark og blankt papir
  • Blyanter eller Penne

I neste aktivitet skal deltakerne testes på kodingens kunst. Steinar har laget tre koder. Løser speiderne den første koden, ledes de videre til neste kode og så videre. Til slutt skal de komme frem til et løsningsord som de skal fortelle Steinar. Se Steinars koder nedenfor eller gjør bruk av denne kode fra aktivitetsbanken som egner seg bedre for stifinnere.

Du kan også lage dine egne koder med hjelp fra denne artikel i aktivitetsbanken.

AKTIVITET 3 - Digital speiding

Utstyr:

• 1 kamera/smarttelefon per patrulje

Steinar har laget en hjemmeside, men det mangler bilder. Hver patrulje får nå tre bildetekster hver og oppgaven går ut på å fotografere motiver til bildetekstene.

Kongeørn:
1. Speidere er fryktløse.
2. Dette ekle insektet er faktisk ikke farlig å spise.
3. Uventet besøk i speiderleiren.

Rognkjeks:
1. Sånn beskytter du deg mot et haukeangrep.
2. Forbausende funn!
3. Må du, så må du!

Lemen:
1. Ikke gjør dette hjemme.
2. Det er i motbakke det går oppover.
3. Dette er en gaupefelle.

Denne aktivitet kan være en del av kravene til Fotomerket for stifinnere eller Digital speidingmerket for vandrere. Se mere om at promovere bilder under denne aktiviteten i aktivitetsbanken.

AVSLUTNING

Speiderbønnen
Vær beredt - Alltid beredt

INFORMASJON OM PROGRAMMET

Se første episode av Alltid beredt på discovery+ fra søndag 25. september 2022, eller på TVNorge samme dag kl. 21.30! Les mer om serien Alltid beredt her

Neste episode kommer 27. november 2022 på TVNorge kl. 21.30.

Foto: Warner Bros, Discovery og Monster Entertainment

UTSTYR

• Kanoer
  • Padleårer