BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte. Møtet kan gjennomføres i både saltvann og ferskvann.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Dyr i vann. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Les sikkerhetsregler ved vannet og pass på at dere gjennomfører møtet på en sikker måte.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ha på vanntette sko, og gjerne ha med tørt skift.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Snakk sammen om sikkerhet ved vannet før dere går i nærheten av vannet. Det kan være lurt å innføre buddysystemet sånn at speiderne passer litt ekstra på hverandre.

AKTIVITET 1 - Lag fangeutstyr

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

Vann inneholder et rikt dyreliv, og ofte er det ganske enkelt å fange dem for å se nærmere på dem. Lag en håv eller en fiskestang dere kan bruke i aktivitet 2.

Lag utstyr til å fange dyr i vann

AKTIVITET 2 - Fang dyr i vann

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gå en tur i nærområdet og finn dyr som lever nært eller i vann, for eksempel frosk og krabbe.
  • Lag et akvarium i en bøtte eller lignende og studer dyr som lever i vann.

Fang dyr i vann. Aktiviteten har forslag til dyr å fange i både ferskvann og saltvann. Studer dyrene og lære mer om dyrene.

Fang dyr i vann

AKTIVITET 3 - Vannkikkert

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

Det er ikke det samme å se på vanndyrene i en bøtte som der de lever. Lag en vannkikkert og se på dyrene der de er.

Vannkikkert

AKTIVITET 4 - Klypelotto

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Velg et dyr som lever i vann og finn ut mer om hvordan dyret lever.

Lær navnene på noen av dyrene som finnes i fjæra eller fiskene som lever i havet med en morsom lek. Spill klypelotto som vanlig lotto eller med mer fart som en stafett. Dere kan også velge å bytte ut klypelotto med en lek som Haien kommer.

Fisk i havet Liv i fjæra

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Jesus går på vannet.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt