Punkter fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  •  har en oppdager erfart å delta i kreative framstillinger av bibelfortellinger eller lignende.

Krav til aktivitetsmerket Eksperiment finner du HER.

Her finner dere også mange forslag til eksperimenter.


Åpning
Åpningsseremoni, navneopprop.
En nysgjerrig oppdager vil gjerne eksperimentere.
På dette møte skal vi prøve ut forskjellige ting.
 



Andakt
Oppdagerne eksperimenterer med andre måter å vise en bibeltekst på.
Sakkeus, Lukas 19, 1 - 10

Del oppdagerne i grupper. Gi dem i oppgave å dramatisere (en leser - de andre "spiller"), forme i snø eller naturmateriale, spille skuespill (skuespillerne sier all teksten selv), ta med en pose med tom embalasje og la speiderne bruke det til å vise historien.  

Utstyr: Tom embalasje



Aktivitet 1: Gjøre kokende vann til is.
 


Aktivitet 2:
Koke vann i papir. 
Brett et papirark til en kopp eller beholder. Unngå hjørner på papiret eller at noe stikker ut på undersiden av koppen / beholderen, da tar det fort fyr. Fest en hyssing i, slik at dere kan holde papiret ved hjelp av hyssingen. Fyll litt vann i beholderen / koppen. Nå skal dere prøve å koke opp vannet uten at papiret tar fyr. Dersom dere har valgt en lur beholder, skal dette gå an! Når du lager en beholder av papir og holder den over et stearinlys, vil den vanligvis ta fyr. Grunnen til at den ikke tar fyr når det er vann i den, er at vannet kjøler ned papiret. Vannet sirkulerer og samler opp varmen fra stearinlyset, slik at papiret ikke blir varmt nok til at det begynner å brenne.

Det kan være interessant å prøve forskjellig brettede kopper. Her er et forslag til bretting av kopp.
Utstyr: Det du trenger ved og fyrstikker til bål, papir, hyssing og vann.
 



Aktivitet 3
Ånden i flasken.
 



Aktivitet 4
Eksprimenter med dine egne mål.

Kast livline på ulike mål på ulike avstander. Ha en konkurranse der speiderne øver seg på å bedømme avstanden til målet, og hvor hardt de må kaste livlinen for å nå helt bort. Hvor lang er livlinen?
Mål lengden på en fot, på et vanlig skritt, og hvor lang du er fra tåspissen til fingertuppen hvis du strekker armene over hodet.

Hvor mange vanlige skritt, hvor mange rotteskritt (sett den ene foten rett foran den andre) eller bananskritt (legg deg på bakken og strekk deg så lang du er, reis deg opp ved siden av hånden mens den ligger på bakken) tror du det er fra der du står og bort til målet? Kontrollmål etterpå. La speiderne bruke øyemål for å lage to like brede mål til livlinekasting, kontrollmål etterpå.



Aktivitet 5
Smelting av is.

Fyll to små boller med isbiter eller snø. Hell salt oppå isen/snøen i den ene bolle. I den andre bollen skal det bare være is/snø. Sett bollene ved siden av hverandre. Følg med etter en stund - hva har skjedd? I bollen med bare is/snø har det smeltet lite. I bollen med salt har det smeltet mye mer. Saltvann har lavere frysepunkt enn ferskvann. Saltkrystallene løser seg opp i kontakt med isen og ionene i saltet gjør det vanskeligere for vannmolekylene å komme så tett inntil hverandre at det kan dannes iskrystaller selv om temperaturen er lavere enn frysepunktet.