Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  • Kan en stifinner speiderløftet og speidernes valgspråk utenat og kjenner innholdet i speiderloven.
  • Har en stifinner erfart gjennom lek og konkurranser både å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
  • Kan en stifinner båtmannsknop, knyte sine egne skolisser, flaggstikk, dobbelt halvstikk og tømmerstikk og har brukt dem.
  • Kan en stifinner det rette forholdet mellom fargene i flagget, og kjenner de viktigste flaggdagene.

Obligatorisk krav:

  1. Vite hvordan det norske og samiske flagget ser ut og hva de ulike symbolene og fargene betyr.
  2. Kjenne historien til et av flaggene.
  3. Kunne heise opp og ned flagget, og skikken rundt dette.
  4. Kunne flaggstikk.
  5. Kunne forholdstallene på det norske flagget.

Valgfrie krav:

I tillegg må man velge 2 av disse kravene:

  • Kjenne til de offisielle flaggdagene.
  • Kjenne til de nordiske flaggene og hvordan disse ser ut.
  • Kunne en flaggsang.
  • Delta på flaggheising og nedfiring på tur.
  • Vite hvordan man bretter sammen og oppbevarer flagget.
  • Delta i en prosesjon på en gudstjeneste.
  • Delta på flaggutrulling på et Speidermøte.
  • Lage et troppsflagg.

 

Åpning
Speiderne stiller i hestesko, synger Fold deg ut. En speider ruller ut flagget.
Ledere og speidere hilser flagget. En speider leser speiderloven.
Navneopprop og tema for dagen : Flagg – betydning og historie

Utstyr: Flagg, speiderloven

 


 

Aktivitet 1

Forklare hva flagget vårt betyr og flaggets historie.
Fargelegge flagget som har de riktige forholdene. (6-1-2-12 og 6-1-2-1-6)
 

Utstyr: Ark til fargelegging. Fargestifter (lurt å be speiderne ha med seg). Informasjon om flaggets historie.

 


 

Aktivitet 2 

Lære båtmannsknopp og flaggstikk. Øv på å heise flagget opp og ned.
Det beste er selvfølglig om han mulighet til å øve på en skikkelig flaggstang. Hvis ikke bør gruppen gå til innkjøp av et balkongflagg hvor dere lager hempe øverst og henger en snor nedderst. Improviser når det gjelder å lage "stang". (Krok på veggen, klesstativ, vindusknagg osv) 

Utstyr: Flagg, knutetau, instruksjon til knutene

 


 

Aktivitet 3

Speiderne lager en flaggkalender for speideråret som de tar med seg hjem. Oppgaven er å flagge de offentlige dagene.

Utstyr: Oversikt over hvilke dager som er offisielle flaggdager, ark (papp), skrivesaker, "pynt"

 


 

Aktivitet 4

La alle speiderne øve på å rulle flagget ut og inn. Dette er beskrevet under "Åpning av møte" og Avslutning av møtet".

 


 

Lek (Hvis tid)
Capture the flag

Det du trenger:

  • 2 flagg i 2 forskjellige farger
  • stoffbiter i 2 forskjellige farger som skal være “hale” til alle spillerne

Man deler opp i to lag og det er fint å være flere enn 10 på hvert. Spilles på et stort område hvor man kan gjemme seg litt. Lagene lager en base og setter flagget sitt der. Så er det om å gjøre å stjele det andre lages flagg og få det tilbake til sin base uten å bli tatt. Hvis noen klarer å nappe halen din så er du ute av spillet.

Utstyr: To flagg/vimpler og stoffbiter i to forskjellige farger

 


 

Avslutning

Hvis dere har dette møtet rundt 17. mai kan det passe å snakke om Kristi Himmelfartsdag eller pinse.
Dette kan dere lese om her: Kristi himmelfartsdag eller pinse.
Ofte kan tekstene stå helt alene. Dere kan også snakke om at Jesus måtte dra opp til himmelen slik at han kan være alle steder og ikke bare ett sted. Før han reiste ga han beskjed om at vi skal fortelle alt som har skjedd videre. (Dåpsbefalingen, Matteus 28,16-20.) Ånden kan vi ikke se, men vi kan kjenne den. Dette kan sammenlignes med vinden. Den kjenner vi og den kan utrette ting. Vi kan se at det skjer noe når det blåser, men selve vinden ser vi ikke. Slik er det også med Den Hellge Ånd. Den kan, i motsettning til da Jesus levde på jorden, være over alt og alle steder. I alle mennesker, deg og meg. Vi trenger bare å "lukke opp" og ta i mot. Det skjer også når vi blir døpt.
Hva dere sier må tilpasses de stifinnerne dere har.
Forslag til aktivitet: Gi barna et hvitt A4 ark. La dem bruke naturmaterialer til å illustrere det dere har snakket om. Dette kan f. eks se slik ut:



Vi avslutter med at flagget rulles inn.

Speiderbønnen