Møteforslag: Fugl
- Stifinnere
- Mellom (30-90 min)
- Friluftsliv,
- Naturkjennskap
BESKRIVELSE AV MØTE 1
Fuglemerket tar en del tid å fullføre og bør gjennomføres over to møter. På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem.
FORBEREDELSER FØR MØTET
- Se krav til aktivitetsmerket Fugl. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
- Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ta med seg hammer og eventuelt sag til møtet, hvis de har.
- Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.
ÅPNING
Åpningsseremoni og navneopprop.
TIPS: Aktivitet 3 kan gjøres parallelt med aktivitet 1. Dere kan spare en del tid på å gjøre klar ferdige byggesett i forkant av møtet. Da blir det mindre saging.
AKTIVITET 1 - Fuglekasse
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lag og heng opp en fuglekasse.
Utstyr: Nødvendig utstyr står beskrevet i aktiviteten
Det trenger ikke å være så vanskelig å lage fine fuglekasser som blir fine hekkeplasser for fuglene til våren. Dere kan lage egne byggesett eller kjøpe ferdige byggesett. Heng opp fuglekassene hjemme eller heng dem opp på fugleturen dere skal på neste møte.
AKTIVITET 2 - Fuglestafett
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lær å kjenne igjen seks ulike fugler.
- Hør på kvitringen de tre fuglene lager og prøv å kjenne igjen hvilken fugl som lager hvilken lyd.
Utstyr: spillekort, musikksp, noe å merke opp banen med
Bruk bilder eller lyd i en stafett for å øve på hvordan fuglene ser og høres ut. Neste møte kan dere lete etter de samme fuglene på fugleur.
AKTIVITET 3 - Trekkfugler og standfugler
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Finn ut hva en standfugl er og hva en trekkfugl er.
Utstyr: Aktiviteten krever ikke utstyr
Finn ut hva forskjellen på trekkfugler og standfugler er. Dere kan gjerne snakke om trekkfugler og standfugler mens dere lager fuglekasser. Hvilke av fuglene i fuglestafetten er trekkfugler og hvilke er standfugler?
AVSLUTNING OG ANDAKT
Les andakten Gud skaper verden.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt
BESKRIVELSE AV MØTE 2
Fuglemerket tar en del tid å fullføre og bør gjennomføres over to møter. På denne siden finner dere forslag til aktiviteter til møte 2 og hvordan dere kan gjennomføre dem.
FORBEREDELSER FØR MØTET
- Se krav til aktivitetsmerket Fugl. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
- Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet hvis de skal møte opp et annet sted enn vanlig og at de må kle seg til å være på tur.
- Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.
ÅPNING OG ANDAKT
Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Daniel i løvehulen.
TIPS: Aktivitet 1 kan gjennomføres når det passer best for dere, mens dere er på fugletur, før eller etter turen.
AKTIVITET 1 - Fuglememory
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Lær å kjenne igjen seks ulike fugler.
Utstyr: Memory-kort, eventuelt fargeblyanter og sakser
Spill memory og bli bedre til å kjenne igjen ulike fuglearter. Kan dere huske noen av fuglene dere lærte på forrige møte? Hvis det passer bedre med fartsfylte leker i gruppa, kan dere gjennomføre fuglestafetten fra forrige møte på nytt.
AKTIVITET 2 - Fugletur
I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:
- Gå på fugletur og se hvor mange forskjellige fugler dere ser i løpet av turen.
Utstyr: Nødvendig utstyr står beskrevet i aktiviteten
Ta med kikkert og fuglebok ut, og se om dere klarer å finne noen av fuglene dere lærte om på forrige møte. Kanskje kan dere også henge opp fuglekassene på denne turen?
I dette møteforslaget jobber dere med disse punktene fra Speiderstigen:
- Kunne speiderbønnen og Vår Far utenat.
- Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven, delta i samtale om speiderlovens betydning.
- Erfare gjennom lek og konkurranse både å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
- Erfare å kle seg til turer og møter til alle årstider, og erfare å pakke og bære sin egen dagstursekk.
- Erfare å bruke ulike nevenyttighetsteknikker til å lage en nyttegjenstand til bruk på tur eller leir.
- Kunne de vanligste karttegnene, vite hva høydekurver og målestokk på kartet betyr, og kunne orientere et kart med et kompass.
- Kjenne navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og spiselige vekstene i nærområdet deres. Til sammen minst 24 ulike arter.
- Erfare å bruke kart aktivt som hjelpemiddel når dere er på tur.