• Se krav til aktivitetsmerket Kirkeår. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Avtal med den lokale kirka om dere kan ha møtet deres i kirka med en ansatt i kirka tilstede.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal møte i deres lokale kirke.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Gud har bruk for deg.

AKTIVITET 1 - Fargene i kirka

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvilke liturgiske farger som brukes i kirken, når de brukes og hva de symboliserer.
  • Besøk en kirke og få en ansatt eller frivillig til å vise frem de liturgiske plaggene i kirka.

Bli kjent med kirkeårets farger gjennom lek, spill og ved å snakke med en ansatt i kirka.

Kirkeårets farger

AKTIVITET 2 - Kristne symboler

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær om tre kristne symbolser som kan knyttes spesielt til høytider i kirkeåret.

Se dere rundt i kirka. Hvilke symboler og gjenstander ser dere? Hva tror dere at de betyr? Snakk gjerne med en ansatt i kirka om de forskjellige tingene dere finner i kirkerommet. Dere kan også spille lotto eller memory med symbolene.

Kristne symboler

AKTIVITET 3 - Kreativ fremstilling

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en kreativ presentasjon av de tre store kristne høytidene jul, påske og pinse.

Lag en kreativ presentasjon av jula, påsken og pinsa, tegn for eksempel en tegneserie, dramatiser juleevangeliet og syng en sang med bevegelser om påsken.

Presenter en bibelhistorie

AVSLUTNING