• Se krav til aktivitetsmerket Klatring. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn et egnet sted til å lage hinderløype eller en lekeplass med stativ som kan brukes som en hinderløype.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet hvis de skal møte et annet sted enn de pleier.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står i hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Treet og fruktene

TIPS: Hvis dere vil ha mer tid til klatreaktiviteter på møtet, kan et par ledere eller eldre speidere lage hinderløypa i forkant, eller dere bruke et pioneringsmøte til å lage hinderløypa.

AKTIVITET 1 - Lag hinderløype

Aktiviteten i seg selv oppfyller ingen merkekrav for klatring, men den legger grunnlaget for å kunne gjennomføre flere av kravene.

Hvilke merkekrav hinderløypa dekker avhenger av hvilke hinder dere legger inn.

Lag hinderløype

AKTIVITET 2 - Åttetallsknute

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær å knyte åttetallsknute.

Åttetallsknute er en typisk klatreknute som brukes til å knyte klatretau fast i klatreselen.

Frakt vann gjennom hinderløypa

AKTIVITET 3 - Hinderløype

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gå gjennom en hinderløype.
  • Gå over en apebro eller slakkline.
  • Klatre opp og ned minimum fem steg i en stige.
  • Klatre opp og ned en liten skrent eller klatrevegg hvor dere må hjelpe til med armene for å komme opp og ned.

Gjennomfør en hinderløype. Hvis dere vil ha en ekstra utfordring, kan dere kombinere hinderløypa med aktiviteten Frakt vann gjennom hinderløypa.

Frakt vann gjennom hinderløypa

AVSLUTNING