Krav til aktivitetsmerket klima og miljø finner du her.

BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre disse på et møte. 

ÅPNING

Flaggutrulling, navneopprop, informasjon om dagens møte.

ANDAKT

Skapelsen del 1.
Andaktsboka for oppdager og stifinnere  s 8.
Les/gjør bare andakten og ikke hele bibelteksten.

Les gjennom teksten og øv deg på beveglsene før møtet så du ikke blir for bundet av manuskriptet.

AKTIVITET 1 - KLIMAAVTRYKK

Utstyr: Lapper med ord

I denne aktiviteten skal dere reflektere over hvilke avtrykk eller spor vi mennesker etterlater oss i naturen og hvordan vi påvirker klimaet. 

Både mennesker og dyr lager spor. På tur i skogen kan vi finne spor fra forskjellige dyr. Kanskje ser vi et avtrykk i snøen som forteller oss at et rådyr har vært på tur? Går vi litt lengre ser vi kanskje at et dyr har bæsjet eller vi finner en kongle som har blitt spist på av et ekorn. 

Vi mennesker lager også spor. Begynn med å lete i området rundt dere. Hvilke spor kan dere se etter mennesker? 

  1. Alle skal tegne ett avtrykk av foten sin, og ett avtrykk av hånden sin.
  2. I fotavtrykket skal oppdagerne velge mellom lappene de har fått utdelt. De aktivitetene som lager tydelige klimaavtrykk putter de inni foten. Lappene skriver dere ut fra arket. Side 1 er til foten og side 2 til hånden.
  3. I håndavtrykket skal oppdagerne legge lapper som viser hva de ønsker å gjøre eller gjør for å ta vare på naturen og klimaet.

 

AKTIVITET 2 - NATURBINGO

Utstyr: Bingobrett som skrives ut fra nettsiden.

Naturkjennskap er viktig for å bli kjent med naturen. Naturkjennskap er også viktig for ønsket om å verne om naturen vi har rundt oss. La speiderne utforske deres nærområde ved å gjennomføre en naturbingo.

  1. Skriv ut bingobrettene.
  2. La speiderne jobbe én og én eller sammen i grupper.
  3. Definer et område speiderne skal lete i.
  4. Hvis det fortsatt er mye snø må dere be speiderne lete langs trestammer, rundt åpninger i bekkeløp eller andre steder de kan finne småkryp. Dere kan jo også endre litt på brettene og skrive eller fortelle oppdagerne at de kan finne en bille som kan gjelde for marihønen f.eks.
  5. Oppdagerne kan få bingo ved å finne én rad, én kollonne eller fullføre hele bingobrettet.
  6. Bruk bingobrettene og gjenstandene speiderne finner til å snakke om hva som finnes i området dere leter i, hvilke dyr som bor der og hvordan vi kan bidra til å verne om området.
     

AKTIVITET 3 - NATURSTI - KILDESORTERING

Utstyr: Utskrift av Naturstien, putt gjerne postene i plastlommer, eller laminer dem så de holder lenge. Ark, blyanter, fasit. Kanskje må dere endre litt på den slik at den passer til søppelsortering der dere bor.

Del oppdagerne i små grupper, utstyr dem med tippeark og blyant og send dem ut på natursti.

AKTIVITET 4 - PLUKKE SØPPEL 

Utstyr: Søppelsekker, bæreposer, engangshansker

Del oppdagerne i grupper og send dem i forskjellig e retninger for å plukke søppel. Hvis dere får tid og det er mulig så sorter søppelet.

AKTIVITET 5 - HVILKE TILTAK KAN SPEIDERNE GJØRE HJEMME

Snakk sammen om hva speiderne kan gjøre hjemme for å ta vare på verden og naturen vår. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Se her for forslag. Det finnes også et kontrollark for søppelsortering, og et ark for registrering av klimatiltak som speiderne kan få med hjem.

AVSLUTNING 

Rull inn flagget. Speiderbønn. Speiderhilsen.
 

UTSTYR

EMNER FRA SPEIDERSTIGEN SOM DERE JOBBER MED PÅ DETTE MØTET

  • Kjenner en oppdager følgende bibelhistorie: Skapelsen 1. Mosebok 1, 1 - 2. Mosebok 2,3.
  • Vet en oppdager at man tar med søppel hjem fra tur.
     

Foto: Henrik Vagle Dalsgaard