Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  • Har en oppdager erfart å lage en nyttegjenstand med kniv på tur.
  • Kan en oppdager knivreglene og bruker kniv på en forsvarlig måte.
  • Kan en oppdager rense et sår og sette på plaster.
  • Har en oppdager erfart å delta i samtaler om risiko knyttet til båltenning, knivbruk og lek på is og ved vann.

 


 

Merkekrav som tas på dette møtet: 
Knivmerket:

  1. Kunne knivreglene og vite hvordan man bruker en kniv på en forsvarlig måte.
  2. Lage en nyttegjenstand med kniv.
  3. Vite hva man gjør dersom man kutter seg på en kniv.

I tillegg må man velge 1 av disse kravene:

  • Bruke kniv og lage en seljefløyte.
  • Bruke kniv og lage sin egen kniv der oppgaven er å lage sitt eget knivskaft.
  • Bruke kniv og spikke sin egen skjerfknute i tre.
  • Bruke kniv og lage en egen kleshenger.
  • Bruke kniv og lage en sprettert.
  • Bruke kniv og lage en knagg.
  • Bruke kniv og lage pil og bue.
  • Bruke kniv og lage en smørkniv.

 


 

Åpning 
Navneopprop
Tema for møtet
Lese  Å dele s 63-64 i Aktive barn-levende forkynnelse

Utstyr: Aktive barn - levende forkynnelse 

 


 

Aktivitet 1 
Oppdagerne tar frem kniven du har fått beskjed på forrige møte, om å ta med
Gjennomgå knivreglene
Fortelle hva man skal gjøre hvis man kutter seg på kniven.

Utstyr: Plaster, kniv

 


 

Aktivitet 1 
Lage en nyttegjenstand med kniv (kan hentes fra listen over valgfrie ting-
Samt lage en ting (til) fra listen over valgfrie ting.  Oppdageren skal spikke minst 2 ting.
Mens oppdagerne spikker, tenner leder bål, evt hjelp fra ledige oppdagere. Koke vann til kakao/ saft

Utstyr: Kniv, pinner/greiner, fyrstikker, kakao/saft, kopper

 


 

Aktivitet 2
Prøve det man har spikket:
Pil og bue: prøve å skyte på blink
Seljefløyte: spille på den, blir det lyd?
Sprettert: Hvor langt skyter den?
Fortelle hvor man vil henge opp knaggen
Kleshenger: prøve å henge et plagg på den

Utstyr: Blink, litt tykk strikk

 


 

Lek
Gjemsel
Gjemsel kan lekes på forskjellige måter. Det må være minst to personer. En person blir valgt til å være den som står, mens de andre løper og gjemmer seg. Når den som står har telt til et avtalt tall, f.eks. 100, kan han / hun åpne øynene og begynne å lete etter de andre.
Som en variasjon kan man bestemme at man må finne de den som har gjemt seg innen et gitt tidsrom, eller man kan si «Gi et lite pip!» og den/de som har gjemt seg må da gi et lite «pip».

Politi og røver
Leken har en eller flere politier som skal fange røverene. De blir satt i fengsel og kan bli voktet av noen politi. Røverene kan befri hverandre ved å komme seg inn i fengselet. Der må de ta en røver, rope "Fri" og ta denne med seg ut før en politi tar dem inn i fengselet igjen. Det er om å gjøre for politiet å fange alle røverene og sette dem i fengsel.

 


 

Avslutning 
Repetere knivreglene
Se på hva speiderne har spikket
Utdeling av Knivmerket
Avslutte med Speiderbønnen