• Se krav til aktivitetsmerket Kniv. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de som har, skal ta med seg spikke-/tolle-/speiderkniv.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet. Husk plaster og egnet førstehjelpsutstyr.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Knivbruk

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær knivreglene og vis at dere kan bruke kniv på en forsvarlig måte.

Utstyr: kniver, pinner å spikke på

Det er viktig å kunne riktig og sikker knivbruk for å unngå skader. Lær om det og øv på det i denne aktiviteten.

Knivbruk, knivreglene

AKTIVITET 2 - Førstehjelpsøvelse

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Øv på hva dere skal gjøre hvis dere selv eller noen andre kutter seg på kniv.

Utstyr: førstehjelpsskrin, rød tusj, ansiktsmaling eller lignende, ulike typer plaster

Kuttskader kan forekomme når vi bruker skarpe kniver. Øv på å rense og plastre sår.

Rense sår Om behandling av sår

AKTIVITET 3 - Lag utstyr av tre

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en nyttegjenstand med hjelp av kniv.
  • Spikk en smørekniv.

Utstyr: spikkekniv, egnede emner av tre

Vi kan lage mye fint av tre, og noe kan vi til og med ha med oss på tur! Finn fine treemner og lag utstyr av tre.

Lag utstyr av tre

AKTIVITET 4 - Opptenningsved

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Bruk kniv og lag opptenningsved til et bål.

Utstyr: ved, eventuelt opptenningsutstyr

Lag opptenningsved som dere kan legge i patruljekassen til neste gang dere skal tenne bål. Hvis dere har tid kan dere bruke noe av det til å tenne bål på møtet.

Å tenne opp bål

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Trofast. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt

I dette møteforslaget jobber dere med disse punktene fra Speiderstigen:

• Kunne speiderbønnen og Vår Far utenat.
  • Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven, delta i samtale om speiderlovens betydning.
  • Erfare å kle seg til turer og møter til alle årstider, og erfare å pakke og bære sin egen dagstursekk.
  • Kunne tenne bål på tur uten andre medbrakte hjelpemidler enn avis og fyrstikker.
  • Kjenne navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og spiselige vekstene i nærområdet deres. Til sammen minst 24 ulike arter.
  • Kunne slukke ild ved hjelp av vann, sand, teppe og brannslukningsapparat.
  • Kunne rense sår, sette på plaster og legge en trykkbandasje.
  • Kjenne reglene for bruk av åpen ild i skog og mark og for levende lys innendørs.
  • Erfare å vurdere risiko knyttet til båltenning, knivbruk og lek på is og ved vann.