BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre disse på et møte. Møtet inneholder aktiviteter som dere kan gjøre forbindelse med å ta Ukrainamerke. Merket er laget for å vise støtte til den ukrainske befolaksjkningen, og pengene går uavkortet til WOSM sin innsamling for ukrainske speidere. Merket kan kjøpes i Speiderbutikken.

FORBEREDELSER

Som leder eller patruljefører er det lurt å gjøre seg litt kjent med situasjonen i Ukraina før møtet begynner. Det kan dukke opp spørsmål underveis i møtet. Du trenger ikke å kunne svare på alle spørsmål, men litt forberedelser kan gjøre det enklere å svare på noen av de. For å forstå mer om situasjonen kan du for eksempel:

ÅPNING

Fortell at dere i løpet av møtet skal bli bedre kjent med Ukraina og situasjonen som foregår i landet nå. Si at du vil prøve å svare på spørsmål så godt du kan, men at det også er ting du ikke vet eller kan svare på med sikkerhet.

AKTIVITET 1 - Postløp om Ukraina

Utstyr: utskrift av postløp og svarark

Første aktivitet er et postløp for å bli bedre kjent med Ukraina. Postløpet handler ikke om situasjonen som foregår nå, men om landet og kulturen. Mange kjenner kanskje ikke så mye til Ukraina utover det de har lært i forbindelse med krigen. Det er laget et postløp for stifinnere og et postløp for vandrere

Tips! Det er mulig å gjennomføre aktiviteten som et refleksløp eller som et orienteringsløp. Heng opp postløpet sammen med reflekser og gå postløpet med lommelykter, eller merk postene på et kart og gå ved hjelp av kompass.

AKTIVIVITET 2 - Pysanky egg

Utstyr: egg, nål, eddik, maling

En ukrainsk tradisjon er å lage pysanky, som er dekorerte egg som gis bort til venner og familie på påskemorgen. I denne aktiviteten kan dere lage deres egne pysanky-egg. Begynn med å tømme eggene ved å stikke hull med en nål i endene og blås ut innholdet. Skyll innsiden ved å helle eddikvann gjennom og tørk godt. Mal eggene med vannfarger eller annen maling. Se forslag til motiv her eller vis frem bilder fra google.

AKTIVITET 3 - Kort tekst om situasjonen

Utstyr: utskrift av teksten om situasjonen i Ukraina

Vi har skrevet en liten tekst som forteller litt om krigen i Ukraina. Les gjerne teksten høyt før dere går videre til de neste aktivitetene.

AKTIVITET 4 - Alternativ 1, Hjelpehånda

Utstyr: utskrifter av hjelpehånda, blyanter

Hjelpehånda er en aktivitet hvor dere kan gi hverandre råd til hvordan å takle vanskelige eller utfordrende følelser og situasjoner. Dere kan gjøre det sammen i grupper eller lage hver deres hjelpehånd og gå gjennom i fellesskap til slutt. Les om hjelpehånda og skriv den ut her.

Tips! Det er mulig å gjennomføre aktiviteten mer aktivt, ved foreksempel å lage et postløp hvor dere tar for dere ett og ett spørsmål underveis.

AKTIVITET 4 - Alternativ 2, Planlegge en innsamlingsaksjon

Bruk resten av møtet på å planlegge en innsamlingsaksjon. Dere kan for eksempel planlegge å arranger et kakesalg, en flaskeinnsamling eller et sponsorløp, hvor pengene går til WOSM sin innsamlingsaksjon til speidere i Ukraina.

AVSLUTNING

Avslutt med en liten markering. Dere kan for eksempel tenne et lys, lese en fin tekst, synge eller høre en sang, mens dere sende deres tanker til de som lever med usikkerhet og konflikt. Dere kan også lese andakten Vennskap og fredsarbeid

• Utskrift av postløp
  • Utskrift av svarark