BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Primitiv mat. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til oppdagerne i forkant av møtet at de skal kle seg til å være ute og ta med kniv på møtet.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.
  • Ta med ekstra kniver i tilfelle noen ikke har med seg.
  • Ha med slukkeutstyr hvis dere skal tenne bål.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Hvis dere vil spare tid, kan en leder tenne opp bålet i forkant av møtet, hvis ikke, kan speiderne være med å finne opptenningsved.

AKTIVITET 1 - Grønnsakssuppe

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på å skrelle og kutte ingrediensene til en middag, for eksempel grønnsakssuppe.
  • Lag en matrett på bål.

Utstyr: Utstyret er beskrevet i oppskriften.

Fordel oppgaver sånn at alle får hjelpe til med å kutte og skrelle ingediensene til suppa. Husk håndvask eller antibac før dere starter.

Betasuppe

AKTIVITET 2 - Pinnebrød

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag mat på bål med grillspyd.

Utstyr: Utstyret er beskrevet i oppskriften.

Det tar litt tid før suppa er ferdig kokt. Mens suppa koker, kan dere grille pinnebrød over bålet. De er fine å spise ved siden av suppa, gjerne med smør til. Husk håndvask eller antibac før dere starter å lage mat.

Pinnebrød

AKTIVITET 3 - Hygiene på tur

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med å rydde og vaske opp etter at dere har lagd mat.

Utstyr: oppvaskbalje, varmt vann, oppvaskkost, såpe, tørkehåndkle

Snakk sammen om hvorfor det er viktig å vaske og rydde etter matlaging. Rydd og vask opp sammen.

Hygiene på tur

AKTIVITET 4 - Turkokebok

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en bålkokebok til gruppa.

Utstyr: Skrivesaker, lamineringsmaskin, nøkkelringer, hullemaskin

Lag en turkokebok til gruppa, så har dere alltid inspirasjon til hva dere kan lage og hva speiderne liker å spise.

Turkokebok

TIPS: Det er nok å snakke sammen om oppskrifter på møtet, så kan en leder lage ferdig kokeboka til neste møte ved å skrive ut, laminere og hefte sammen oppskriftene. Hvis det blir mye venting, kan dere leke venteleker for å få tiden til å gå.

Venteleker

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Jesus metter fem tusen.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt

I dette møteforslaget jobber dere med disse punktene fra Speiderstigen:

• Kunne speiderbønnen og en kveldsbønn utenat.
  • Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat.
  • Kjenne flokkens seremonier ved møtets start og slutt.
  • Erfare å delta på utemøter til alle årstider og kle seg riktig til de ulike årstidene.
  • Kunne tenne bål med tørr ved og erfare å grille mat på bål.
  • Kunne knivreglene og bruke kniv på en forsvarlig måte.
  • Vite at vi tar med søppel hjem fra tur.
  • Erfare å være på dagstur regelmessig sammen med andre, og bli godt kjent i minst ett turområde i nærmiljøet.
  • Kjenne reglene for bruk av åpen ild i skog og mark, og for levende lys innendørs.
  • Erfare å slukke bål ved hjelp av vann eller sand.
  • Erfare å delta i samtaler om risiko knyttet til båltenning, knivbruk og lek på is og ved vann.