• Se krav til aktivitetsmerket Sang og musikk her. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.
  • Gi beskjed til oppdagerne i forkant av møtet at de skal ta med kniv, hvis dere skal lage seljefløyte.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Sanglek og speidersang

• Lek en sanglek sammen.
  • Lær en ny speidersang som dere kan synge på leirbål.

Lek en sanglek og syng en speidersang sammen. Bevegelsessanger og speidersanger passer fint som venteaktiviteter og som leirbålsunderholdning.

Bevegelsessanger Speidersanger

AKTIVITET 2 - Dans en dans

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag eller lær en enkel dans, for eksempel BlimE-dansen.

Dans en dans sammen. Hvis dere ikke vil lage deres egen dans, kan det være fint å danse en av BlimE-dansene. BlimE-dansen fra 2022 har gode instruksjonsvideoer.

BlimE-dansen 2022

AKTIVITET 3 - Lytt til musikk

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lytt til musikk. Snakk om de forskjellige ting, som vi kan føle når vi lytter til musikk.
  • Snakk sammen om hva sang og musikk kan brukes til, og hva det kan gjøre med humøret vårt.

Hør på forskjellig musikk og snakk sammen om hva musikken gjør med dere. Blir dere rolige, triste, glade, gira eller noe helt annet? Lenka leder til speidersanger på sportify, men dere kan høre på det dere vil. Hør gjerne på litt ulike sjangere.

Speidersanger på Spotify

AKTIVITET 4 - Spill på instrumenter

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ting i naturen eller i speiderlokalet som dere kan lage musikk eller rytme med. Prøv å spille sammen.
  • Prøv å spille et musikkinstrument.

Hva finner dere rundt dere som dere kan spille musikk og rytme på? Let rundt dere og lag egne instrumenter. Kanskje har dere piano eller gitar som dere kan spille på i speiderlokalet?

Lag en trompet Lag en seljefløyte

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Herren la sitt ansikt lyse
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - allid beredt