• Se krav til aktivitetsmerket Tre. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal kle seg til å være ute i skogen. Gi beskjed hvis stifinnerne skal møte et annet sted enn de pleier.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Aktivitet 1 om fotosyntesen tar litt tid. Gjør klart forsøket i starten av møtet og se om dere kan se resultater i slutten av møtet. Gjennomfør aktivitet 2 og 3 i mellomtiden. Får dere ekstra tid, kan dere lage barkebåter.

AKTIVITET 1 - Fotosyntesen

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gjennomfør forsøket Test fotosyntesen, finn ut hvorfor fotosyntesen er viktig for oss som lever på jorda.

Utstyr: Nødvendig utstyr står beskrevet i aktiviteten

Hvorfor er planter så viktige for oss? Fotosyntese-forsøket gjør det litt enklere å forstå.

Test fotosyntesen

AKTIVITET 2 - Plantememory

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær å kjenne igjen seks løvtrær og tre bartrær, og hva de heter.

Utstyr: utskrift av memory-kort, saks, eventuelt lamineringsmaskin og planteflora

Plantememory tar i tillegg til trær, for seg andre planter. Dere kan selv bestemme om dere bare vil spille med trær eller med alle kortene.

Plantememory

AKTIVITET 3 - Undersøk trærne

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gå en tur og finn de ni trærne dere har lært å kjenne igjen.
  • Finn ut hva slags blomster, kongler og frukter som vokser på de ni trærne dere har lært navnet på.
  • Finn ut ulike metoder for å se hvor gammelt et tre er.

Utstyr: planteflora

Repetisjon er viktig for å lære. Klarer dere å finne alle trærne fra plantememory? Hvis dere kommer over en stubbe, kan dere telle årringer og prøve å finne ut hvor gammelt treet ble.

Om trær

TIPS: Les andakten når det passer i møtet. Kanskje passer det inn mens dere er på tur eller i slutten av møtet.

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Lisa gikk til skolen. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt

I dette møteforslaget jobber dere med disse punktene fra Speiderstigen:

• Kunne speiderbønnen og Vår Far utenat.
  • Kunne speiderløftet og speidernes valgspråk utenat, og kjenne innholdet i speiderloven, delta i samtale om speiderlovens betydning.
  • Erfare å kle seg til turer og møter til alle årstider, og erfare å pakke og bære sin egen dagstursekk.
  • Kjenne navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og spiselige vekstene i nærområdet deres. Til sammen minst 24 ulike arter.
  • Erfare å være på dagstur og overnattingstur regelmessig, og være godt kjent i flere turområder i nærmiljøet.