BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Ull. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal kle seg til å være ute.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Sauen som ble funnet igjen.

TIPS: Det kan være lurt å plukke planter på et tidligere møte og gjøre klar fargesuppe på forhånd av møtet. Gjennomfør aktivitet 2-4 mens garnet ligger i gryta og blir farget.

AKTIVITET 1 - Farge garn

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Farg garn med planter fra naturen.

Vi kan få fine farger på garnet ved hjelp av planter vi kan plukke i naturen. Bjørkeblader, reinfann og røsslyng gir fine gulfarger. I jerngryte kan fargene bli grønne.

Farge garn

AKTIVITET 2 - Trelagsprinsippet

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva trelagsprinsippet er og hvorfor det er lurt å kle seg med ull innerst.

Snakk sammen om trelagsprinsippet. Demonstrer prinsippet og vis hvordan trelagsprinsippet kan se ut på kroppen.

Ull og egenskaper

AKTIVITET 3 - Tørr og varm

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gjennomfør aktiviteten Hvordan holde seg tørr og varm.

"Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" sier vi ofte, men hva vil det egentlig si?

Hvordan holde seg tørr og varm

AKTIVITET 4 - Fingerhekling

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag noe med fingerhekleteknikk.
  • Nøst opp et garn fra hespe.

Lag en fin nøkkelring ved hjelp av fingerhekling. Dere kan bytte ut aktiviteten med å nøste opp hesper eller restegarn.

Fingerhekling

AVSLUTNING