Å lære å lære bort

Som speiderledere ønsker vi å lære speiderne våre en rekke forskjellige kunnskaper og ferdigheter. Det er mange måter å lære bort, og det er også veldig forskjellig hvordan vi mennesker lærer best. Som speiderleder trenger du på ingen måte å være utdannet pedagog, men det kan være fint å tenke over hvordan du best mulig kan hjelpe speiderne å lære.

Tenk på noe du har lært, og personen som lærte deg det. Enten det var å telle til ti, å ta ut kompasskurs eller å svømme. Hva var det som gjorde at du lærte? At vedkommende ga deg god tid til å øve, at personen viste og forklarte eller kanskje lærte han eller henne deg en regle eller huskeregel som plutselig gjorde at det satt?

Tre hovedprinsipper

Det finnes mange teorier om, og metoder for, læring. Til speiderlederhverdagen er det spesielt tre hovedprinsipper som kan være nyttige å ha med seg.

1. Skap mestringsopplevelser
Mestring er for de fleste helt avgjørende for å lære! Det handler ikke bare om at speiderne skal få til det dere gjør, mestring er også å prøve og feile, og prøve igjen til man får det til. En god balanse mellom å få til og å måtte prøve seg frem gjør læringen morsom og utfordrende.

Husk å tilpasse læringen. Noen trenger litt ekstra hjelp og støtte, mens andre trenger ekstra utfordringer.

2. Lag et bra læringsmiljø
Erling Indreeid sier det fint i sitt dikt: “Det er ein som er så klok, at i lag med han skjønner eg kor dum eg er. Så er det ein annan som er så klok, at i lag med han er eg klok eg óg”.

Vi mennesker lærer bedre når vi føler oss trygge og når vi samarbeider med andre. Er vi redde for å gjøre ting feil fordi noen ler eller ser stygt på oss, tør vi kanskje ikke engang å prøve.

Vær tydelig med speiderne i din gruppe om at det er lov til å prøve og feile. Hvis hele gruppa eller patruljen hjelper til og drar hverandre, vil dere bidra til å gjøre hverandre kloke.

Illustrasjon av patruljefører som instruerer yngre speidere i en aktivitet.

3. Prøv å variere måtene å lære på
Hvis vi gjør det samme hele tiden, blir det fort kjedelig. Det finnes mange ulike måter å lære bort noe, og det er bare å prøve seg frem. Sanger, leker, eksperimenter, samarbeidsøvelser og stasjonsarbeid, kan gjøre det morsommere og enklere når speiderne skal øve på noe. Trenger du inspirasjon til måter å variere? Sjekk ut aktivitetsbanken på kmspeider.no for postløp, aktiviteter, leker og mer.

Læring for ledere

Husk at det ikke bare er speiderne som lærer noe på møter og turer. Du som speiderleder lærer også masse. Sørg for å skape gode mestringsopplevelser for deg selv og dine medledere, bruk de andre lederne i gruppa til støtte og inspirasjon og tørr å variere sånn at det blir morsomt og lærerikt også for deg selv.

Pedagogiske tips

  • Timeout. Legg in en kort lek, sang eller rop med jevne mellomrom gjennom møtene.
  • Kort og godt. Ikke bruk masse tid på å forklare før dere setter i gang, Stopp heller opp flere ganger underveis.
  • Vis og forklar. Da er det ofte lettere å huske hva man skal gjøre selv. 
  • Få oppmerksomheten. Skal du gi en kort beskjed og trenger alles oppmerksomhet? Avtal et tegn som alle kjenner igjen på forhånd. Det kan være å holde en hånd i været eller å klappe to ganger.
  • Learning by doing er et viktig prinsipp i speideren og er viktig for læring generelt. La speiderne øve og prøve selv. 

Tips til utendørs instruksjon

  • Sørg for at du er den som har sola i ansiktet, da kan de du instruerer se hva du gjør.
  • Prøv å ha vinden i ryggen, da er det lettere for dem som hører på å høre hva du sier. 
  • Ikke prat for lenge om gangen. Spesielt om vinteren og i dårlig vær kan det fort bli kaldt for de som hører på. 
  • Dersom du viser noe er det viktig at alle ser. Del gjerne opp gruppa om dere er mange og forklar i omganger, men pass på at de som ikke blir instruert har noe å gjøre eller noen som kan hjelpe dem om de har spørsmål. 


Teksten er hentet fra Lederfoum nr. 1 2022. Tekst: Birgitte Skjærven.