Agnes Baden-Powell

Agnes Baden-Powell var Robert Stephenson Smyth Baden-Powells yngre søster. Hun ble født i London 16. desember 1858. Hun var interessert i vitenskap, og sammen med en annen bror, Baden Baden-Powell, bygde og fløy hun en luftballong. Hun var også en anerkjent birøkter.

Da Robert Baden-Powell grunnla speiderguttforbundet var det stor motstand mot at gutter og jenter skulle holde på med aktiviteter sammen. Robert ga ut "Baden-Powell Girl Guides, a Suggestion for Character Training for Girls" og overtalte sæsteren Agnes til å lede et eget forbund for speiderjenter. Girl Guide Association ble offisielt stiftet i 1910.

Håndbok

I 1912 publiserte Agnes boken "The Handbook for the Girl Guides or How Girls Can Help to Build Up the Empire", en revidert versjon  av brorens bok "Scouting for Boys". Håndboken beskrev de grunnleggende idéene bak speiderbevegelsen.

I 1916 overtok Olave Baden-Powell rollen som leder for Girl Guide Association og Agnes fikk ærestittelen president, en tittel hun motvillig godtok. I 1917 overlot hun president-tittelen til Prinsesse Mary som hadde et brennende engasjement for speiderjentene. Da ble Agnes visepresident og var det frem til hun døde i 1945. Agnes ble gravlagt i familiegraven i Kensal Green Cementery i London, men navnet hennes finnes ikke på gravstenen.