Tau

Naturfiber

Opprinnelig ble tau laget av plantefibre, for eksempel fra kokospalmen. Sisaltau og bomullstau er av naturfiber. Disse brukes blant annet til surretau og livline. Men tau av naturfiber er ikke så holdbare og er mindre sterke enn tau av kunstfiber.

• Manila er et godt allround-tau og det beste alternativet innenfor naturfiber. Lages av fiber fra bananpalmen. Det sveller og krymper en del i våt og tørr tilstand. Råtner ikke så fort og er mer smidig enn hamp i våt tilstand. Består av harde fibre som er utsatt for friksjon og sliteskader.
  • Sisal kommer fra bladene på agaveplanten. Nøster av 3-slått sisal brukes mye til pionering. Reagerer på vann, enda mer enn manila. Tåler ikke mye sol.
  • Hamp ble før brukt som bl.a. ankertrosser. Råtner fort i fuktig tilstand. Sveller og krymper mindre enn manila og sisal. Tåler bedre slitasje.
  • Bomull lages av frøullen på bomullsplanten. Krymper. Ikke særlig sterkt. Smidig, godt å arbeide med.

Kunstfiber

Mye av tauet som produseres i dag er laget av kunstfiber. Disse tautypene er slitesterke og varer lenge. Skal dere for eksempel bygge ei permanent hinderløype eller surre ei tømmerflåte, bør dere bruke kunstfibertau.

• Polysester er et godt allroundtau. Lett å spleise. Brukes til dreggtau, fortøyning, fenderstropper
    og der det kreves høy bruddstyrke og lang brukstid. Synker i vann. Holder seg mykt og tåler sol.
  • Polypropylen er mykt og behagelig å arbeide med. Lett i vekt og rimelig. Brukes til bretau, fortøyning og overflatebruk på båt. Flyter i vann. Tåler sol og er lett å spleise.
    Veldig elastisk.
  • Polyetylen er et glatt og litt hardt tau. Brukt i store fiskebåter, blant annet til ankertau og fortøyning. Flyter i vann. Tåler mye slitasje. Noe elastisk.
  • Polyamid er som polyester. Brukes mye i kommersiell fiske og skipsfart for eksempel til tauing og fortøyning. Synker i vann. Mister ca 20% styrke årlig pga sol og vann. Lite elastisk. Tåler mye tung slitasje.