BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

  1. Sett ut poster med ulike oppdrag som spillerne skal løse. Det kan være å løse en kode, knyte en knute, samle et bestemt antall planter eller lignende. Under ressurser kan du finne noen forslag til oppdrag.
  2. Forklar reglene til spillerne. Reglene står beskrevet under.
  3. Del ut hemmelige roller ved at alle setter seg i en ring og lukker øynene. Lederen prikker alle på ryggen. Mannskapet får ett prikk på ryggen, bedragere får to prikk på ryggen.
  4. Mannskapet skal fortsette å holde øynene lukket, mens bedragerne kan åpne øynene og se hvem andre som er bedragere og altså hvem de kan samarbeide med. Bedragerne må lukke øynene igjen før alle kan åpne øynene. Mannskapet vet ikke hvem andre som er mannskap og hvem som er bedragere.
  5. Nå er spillerne klare til å løse oppdrag.
  6. Bedragerne skal drepe mannskapet ved å ta på mannskapet og si "spøkelse". Etter 10 sekunder blir spilleren et spøkelse og må sette seg på bakken. Det er viktig for bedragerne at de ikke blir sett når de dreper et mannskapsmedlem.
  7. Når en spiller oppdager et spøkelse, kaller de inn til et krisemøte ved å rope "emergency meeting" eller "krisemøte".
  8. Alle spillerne samler seg, og må si hvem de mistenker at er bedrager. Spøkelsene får ikke lov til å si noe. 
  9. Spillerne som blir beskyldt for å være bedragere, får 1 minutt til å forsvare seg. 
  10. Etter at alle beskyldte har forsvart seg, skal alle utenom spøkelsene stemme på hvem de tror er bedrageren.
  11. Spilleren som får flest stemmer, blir drept og må avsløre rollen sin. Blir det uavgjort, blir ingen stemt ut.
  12. Spillerne kan kalle inn til krisemøte hver gang de ser et nytt spøkelse.
  13. Leken er over når mannskapet har løst og fått godkjent alle oppdragene, når alle bedragerne er stemt ut i krisemøte, eller når det er like mange mannskap som bedragere.
  14. Start en ny runde ved å dele ut nye roller og legge ut nye oppdrag. Oppdrag som ikke ble løst i forrige runde, kan brukes igjen.
     

Regler

Among Us er egentlig et mobilspill som kan minne om leken som ofte blir kalt morderen eller mafia, der spillerne får utdelt ulike roller og må prøve å finne ut hvem de kan samarbeide med, uten å bli tatt. Spillet Among ut foregår på et romskip. 

  • Deltakerne blir delt inn i to grupper: mannskapet på romskipet og bedragere. Det er flere mannskap på romskipet enn bedragere. Er dere 8 spillere kan for eksempel 6 være mannskap og 2 være bedragere.
  • Mannskapet skal prøve å løse forskjellige oppgaver, mens bedragerne skal prøve å fange og drepe mannskapet uten å bli oppdager. Når spillerne har løst et oppdrag, må de gi beskjed til en leder som kommer og godkjenner oppdraget.
  • Før leken får bedragerne se hverandre i et hemmelig møte, og på den måten vet de hvem de skal samarbeide med.
  • Hvis et mannskap bli drept, blir spilleren til et spøkelse. Spillere som er spøkelse må sette seg ned på bakken og får ikke si noe eller stemme i krisemøter.
  • Når de andre spillerne oppdager at noen har blitt et spøkelse, kan de kalle inn til et krisemøte. I krisemøtet skal spillerne bli enige om hvem de tror er bedrager. 
  • Spillere som blir mistenkt for å være bedrager får 1 minutt til å forsvare seg før alle skal stemme over hvem de tror er bedrager. 
  • Spilleren som som blir stemt ut, må avsløre rollen sin.
  • Leken fortsetter til mannskapet har klart å løse alle oppdragene, når alle bedragerne er stemt ut i krisemøte, eller til det er like mange bedragere som mannskap. 
     

TIPS: Dere kan tilpasse hvor mange oppdrag mannskapet skal løse til hvor mange spillere dere er. Tilpass oppdragene til hvor gamle spillerne er. Det kan være lurt å bruke ting dere har jobbet med på tidligere møter i oppdragene.
 

UTSTYR

  • poster med oppdrag
  • utstyr til å utføre oppdragene - for eksempel knutetau, kodenøkkel og lignende
     

Foto: Helene Moe Slinning