BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

  1. Del dere inn i grupper på 3–7 personer.
  2. Be gruppene finne hvert sitt område med plass nok til å lage en miniatyrmodell av en speiderleir. 
  3. Fortell gruppene at de skal lage verdens mest inkluderende speiderleir, og at det bare er fantasien som setter grenser. Gruppene skal bruke det de finner i naturen til å lage modellen. Det er mulig å gi gruppene sisal, speiderkniv eller annet utstyr som hjelpemiddel til å fullføre oppgaven.
  4. Gruppene kan jobbe med modellene til de er ferdig eller i en forhåndsbestemt tid.
  5. Etter gruppene er ferdige med modellene kan dere gjerne vise modellene frem til hverandre, fortelle om speiderleiren og hvilke løsninger og tiltak dere har lagt inn for å gjøre modellen til verdens mest inkluderende speiderleir.
  6. Snakk sammen om spørsmålene under etter øvelsen:
    • Hvordan var det å lage verdens mest inkluderende speiderleir?
    • Var oppgaven vanskelig, i så fall hva var vanskelig og hvorfor?
    • Var oppgaven lett, i så fall hva var lett og hvorfor?
    • Hva kunne dere gjort annerledes for å gjøre speiderleieren enda mer inkluderende?
    • Kan dere ta med noe av det dere har gjort i dag når dere skal planlegge deres neste tur eller leir?
       

Hjelp til å komme i gang

Hvis gruppene trenger hjelp til hvordan de kan tilrettelegge kan dere bruke spørsmålene under som et utgangspunkt. 

  • Hvordan kan vi ordne mat som alle kan spise?
  • Hvilke aktiviteter skal vi ha som alle kan gjennomføre?
  • Hvordan ønsker dere å spre informasjon om leiren sånn at den også er tilgjengelig for de som ikke kan se eller høre?
  • Hvordan kan speidere enkelt komme seg rundt og finne fram på leirplassen?
  • Hvordan lage en leir som passer for ulike aldersgrupper?
  • Hvordan kan vi ta hensyn til både  de som liker sjø best og de som liker fjell best?
  • Hvordan kan vi legge til rette for de som er A-mennesker og de som er B-mennesker?
     

UTSTYR

  • eventuelt sisal, speiderkniv eller annet utstyr som hjelpemiddel
     

Foto: Lars Røraas