Gnistmøte: Escape room
- Vandrere (10-15 år),
- Rovere (16-25 år)
- Lang (90-180 min)
- Lek,
- Speiderkjennskap,
- Kreativ
BESKRIVELSE AV MØTET
Escape room er en engasjerende og spennende aktivitet for speidere i alle aldre. På dette møtet får dere testet et enkelt escape room som krever lite for å gjennomføre. Hvis dere er mange patruljer, kan patruljene lage escape room for hverandre ved å lage forskjellige oppgaver. Det krever litt mer, men engasjerer speiderne og er en god øvelse for å planlegge egne møter.
ÅPNING
Ønsk velkommen og ha flaggutrulling eller flaggheis. Dere kan synge Fold deg ut mens dere heiser flagget. Når flagget er oppe sier du som leder "Speidere, hils flagget!" og dere tar alle speiderhilsen til flagget.
Speiderne får utdelt en boks med kodelås, eller en kodelås som de må få opp. Inne i boksen er det noe de har lyst på, for eksempel godteri, merker eller lignende. Deretter får speiderne beskjed om å lete etter spor i lokalet som kan løse koden.
AKTIVITET 1 - PUSLESPILL
Skriv det første tallet i kodelåsen bak på puslespillet, gjerne kluss litt rundt med tusjen så det ikke er for lett å pusle sammen tallet. Deretter gjemmer du brikkene rundt i speiderlokalet. Legg gjerne puslespillet ut i hauger som de må finne. Da må de ikke bruke masse tid på å lete etter hver enkelt brikke. Et puslespill med 50 brikker er optimalt, og finnes billig på Fretex eller andre brukthandler. Dere kan også klippe et fargeark i forskjellig biter.
Alternativ: Lag en gåte som gir hint til hvor brikkene er gjemt. Vi anbefaler da at det gjemmes godt.
AKTIVITET 2 - USYNLIG SKRIFT
Skriv det andre tallet på et papir med sitronsaft eller melk. For å få fram skriften må arket bli tilført varme. De kan for eksempel holde arket over et stearinlys eller en varmeovn, men husk på brannsikkerhet. Gjem arket et sted hvor speiderne må lete etter det, og et hint for hvordan de kan løse det.
For eksempel: Om vinteren er jeg hvit og synes ikke, men om sommeren varmer solen og tallet kommer frem.
Alternativ: Skriv tallet i en annen kode, for eksempel gitterkode. Her finner du gitterkode i aktivitetsbanken.
AKTIVITET 3 - MORSE
Plasser en høyttaler inne i et skap eller lignende. Høyttaleren spiller en morsekode for det tredje tallet. Eksempel: EN = Strek strek prikk.
Speiderne finner en kodenøkkel for morse i speiderhåndboka eller ved å følge denne linken til morsekode i aktivitetsbanken.
For å lage morselyd kan dere bruke denne siden.
AKTIVITET 4 - KIMS LEK: GNIST
Klipp ut Gnistene du finner her. Plasser dem under ett teppe. La speiderne få se på dem i maks 30 sekunder av gangen. Heng opp en lapp med regnestykket for de forskjellige Gnistene, hvis de har telt riktig får de det siste tallet. Det er 7 oransje, 6 gule, 7 lilla og 6 røde gnister.
Eksempel: 7 oransje * 6 gule - 7 lilla- * 6 røde = 0
Etter at speiderne har løst koden får de en liten premie. Hvis den er spiselig kan de sette seg ned og spise mens en leder eller patruljeføreren går gjennom andakten.
ANDAKT
Her finner du andakten Koden Jesus som passer godt til et møte med kodeløsing.
AVSLUTNING
Speiderbønn.
Vær beredt - Alltid beredt.
UTSTYR
- 4-sifret kodelås
- Boks som kan låses med kodelås
- Alternativ: En pose som er bundet fast med tau og kodelåsen henger fast i en dick turpins-knop slik at den ikke går opp
- Alternativ: Så kan dere legge låsen på døra, slik at speiderne må løse koden for å komme ut
- Puslespill eller lignende med for eksempel 50 brikker.
- Alternativ: Lag et eget puslespill. Skriv tallet på en papp-plate eller farget papir og klipp opp i mindre biter med ulike fasonger.
- Sitronsaft eller melk
- Høyttaler
- Teppe eller leirbålskappe
- Gnister klippet ut
- Bibel (til andakten)